European Media Partner
Jack van der Veen, Stefan Kleijngeld en Wendy van Hamburg MANAGEMENT

Digitalisering geeft logistieke sector nieuwe impuls

Digitalisering blijkt een belangrijke troefkaart voor de logistieke sector, die daarmee verschillende bottlenecks kan oplossen.

Er bestaat een turbulentie van jewelste in de supply chain. Op tal van fronten worden er nieuwe en opvallende digitale initiatieven genomen. Zo worden er nu serieuze trajecten opgezet om magazijnen te robotiseren en te mechaniseren, waardoor productorders automatisch zijn te verzamelen. “Wat je daarentegen ook moet erkennen, is dat nog niet iedere partij toe is aan deze omslag”, constateert Stefan Kleijngeld, voorzitter van Jong Logistiek Nederland, een platform dat zich richt op logistiek georiënteerde hbo/wo-studenten en young professionals tot en met dertig jaar. “Dat heeft niet alleen met mogelijkheden, maar tevens met sentiment te maken. Technologische veranderingen kunnen impact hebben op bedrijfsbezetting. Omwege angst voor banenverlies wil het gebeuren dat nieuwe ontwikkelingen niet altijd met enthousiasme worden opgepakt.”

 

En toch, benadrukt Kleijngeld, zal nieuwe digitaliseringstechnologie onherroepelijk zijn sporen nalaten in de logistieke sector. De logistiek manager van de toekomst zal een rol vervullen als regisseur, terwijl die tot nu toe vooral van doen had met het aan elkaar knopen van losse eindjes. “De logistieke sector zal meer in kansen moeten denken dan in problemen. En dat betekent ook dat er meer aandacht moet komen voor de stem van jongeren, hoe disruptief of afwijkend hun voorstellen ook zijn. Wij zien in ieder geval tal van start ups, die met hun creatieve ambities oplossingen ontwikkelen die de supply chain ingrijpend kunnen beïnvloeden.”

 

Kleijngeld had het over terughoudendheid uit angst voor banenverlies. Ook Wendy van Hamburg, manager Sectorontwikkeling bij Transport & Logistiek Nederland (TLN), stipt dat aan, maar dan om andere redenen. Opdrachtgevers hebben soms wat moeite om eigen data met transporteurs te delen. Vanuit concurrentie-oogpunt is dat misschien begrijpelijk, maar die informatie kan zeker van nut zijn om logistieke processen te optimaliseren. Een goed voorbeeld hiervan zijn tuincentra, die bij de intrede van de lente massaal willen inzetten op de verkoop van violen. “Dan wil de transportsector dat het liefst al in een eerder stadium weten, zodat ze extra chauffeurs, vrachtwagens en rolcontainers kunnen inzetten. Nu is het vaak zo dat transporteurs op afroep beschikbaar komen, maar voor de planning is dat niet ideaal.”

 

Het ideaalbeeld van TLN is dat de logistiek dienstverlener zoveel mogelijk gegevensbronnen beschikbaar heeft, waaronder weersomstandigheden en feestdagen bijvoorbeeld, maar ook andere actualiteiten. “Wat in ieder geval valt te concluderen, is dat nieuwe ict-oplossingen veel hebben betekend voor verbetering van de efficiency. Dus ook voor kostenreductie. De markt vraagt hier ook om: met de groei van e-commerce lijkt het alsof transport gratis is, terwijl dat natuurlijk niet klopt.”

 

Tot slot, wie ook een eigen kijk heeft op de digitalisering van de supply chain is prof. dr Jack van der Veen, die de evofenedex leerstoel Supply Chain Management bekleedt aan de Nyenrode Business Universiteit. Waar we voor moeten waken, meldt hij, is om deze digitaliseringstrend te onderschatten. Digitalisering is niet hetzelfde doen, maar dan digitaal. Dat is een misvatting, benadrukt Van der Veen, die digitalisering een rol toedicht bij het realiseren van nieuwe klantwaarde. Als klassiek voorbeeld noemt hij de streepjescodes op producten om sneller te kunnen afrekenen bij de supermarktkassa. “Maar de echte voordelen zaten natuurlijk in de kennis van de omzet en beheersing van de voorraad zodat lagere kosten en betere beschikbaarheid hand-in-hand gingen.”

Feit

Meer dan de helft van Nederlandse organisaties (54%) geeft prioriteit aan digitalisering van de toeleveringsketen, blijkt uit onderzoek van het Capgemini Research Institute. Nederland loopt duidelijk voorop, want het mondiale gemiddelde ligt namelijk op 50%. De grootste motivatie om de supply chain te digitaliseren, is kostenbesparing, gevolgd door omzetverhoging en ondersteuning van nieuwe zakelijke formules.

Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles