European Media Partner

Digitale organisaties in het nieuwe normaal

In Madrid is men van plan om 35 kilometer aan autowegen om te vormen naar fietspaden en bestaande wandelpaden te verbreden. Ook in andere steden in Europa wordt de infrastructuur permanent onder handen genomen zodat auto’s minder ruimte krijgen. De reden? De afgelopen maanden is bewezen dat thuiswerken grote positieve invloed heeft. Minder files, minder uitstoot, en tegelijkertijd meer efficiëntie en rust in het werk van medewerkers. 

Als digitale sector waren we hier al langer van overtuigd. Maar eerlijk is eerlijk: als je mij een halfjaar geleden had verteld dat we in de zomer van 2020 massaal digitaal aan het overleggen waren, had ik je niet geloofd. Inmiddels weten we dat we met zijn allen grote stappen kunnen zetten in korte tijd. Dat we ons nieuwe manieren van (samen)werken eigen kunnen maken als de nood hoog is. Ik erken hierbij natuurlijk dat het voor veel bedrijven en hun werknemers een rollercoaster geweest is en dat de crisis ook bedrijven in de problemen heeft gebracht. Maar laten we verder kijken dan dat punt en met trots inzien waar we nu staan.


Neem mijn eigen organisatie. Daar zag ik hoe collega’s elkaar wisten te vinden via online tools en hoe we onze leden ook op afstand bleven bedienen met onder andere webinars en online overleggen. We bleven met elkaar in gesprek over de moeilijkheden én kansen van de huidige situatie. In andere organisaties zie ik sterke parallellen en positieve voorbeelden, zoals jullie verderop in deze publicatie zullen lezen. Het zijn prachtige voorbeelden van bedrijven die hun digitale transformatie omarmen en ik ben er trots op dat dit mede mogelijk gemaakt is door de producten en initiatieven van ‘mijn’ digitale sector. 


Tegelijkertijd hebben de ontwikkelingen ook het belang van digitale inclusie benadrukt. Niet iedereen beschikt namelijk over de juiste digitale middelen of vaardigheden om op afstand te kunnen werken. Dat geldt niet alleen voor het Nederlandse bedrijfsleven, maar ook voor ouderen en voor scholieren. Als sector pakken wij de handschoen op om digitalisering een vanzelfsprekend onderdeel van het leven en werken van mensen te laten worden. Tijdens deze Corona-tijden hebben wij ons vanuit NLdigital samen met onze achterban ingezet voor het project #allemaaldigitaal. Zo zorgden we ervoor dat scholieren zonder toegang tot digitale middelen, een laptop of tablet kregen. We hebben inmiddels ruim 5.000 apparaten kunnen doneren, een fantastisch resultaat!


Inmiddels staan de deuren van ons kantoor weer op een kier en het is heerlijk om al mijn collega’s weer live te kunnen zien. Tegelijkertijd let ik erop dat we de opgedane ervaringen van de afgelopen tijd meenemen naar het nieuwe normaal. Ik wil alle bedrijven vragen om hetzelfde te doen: veranker de opgedane kennis in de bedrijfsstructuren. Want als de stad Madrid haar publieke ruimte permanent kan aanpassen, dan kunnen wij absoluut onze digitale transformaties in deze lijn gaan doorzetten.

Lotte de Bruijn,

Directeur branchevereniging NLdigital

Delen

Journalist

Related articles