European Media Partner

De wereld op zijn kop bij Tolbrug Revalidatie

Bij Tolbrug Revalidatie in Den Bosch staan alle behandelaars tussen de revalidanten op de kliniek. Geen planningen en roosters en vooral geen halfuurtjes therapie meer, maar écht samenwerken met revalidanten om goed voorbereid naar huis terug te keren. Deze innovatieve werkwijze is gebaseerd op de uitgangspunten van Revalideren is Leren van Rehab Academy. “Het levert een boeiende dynamiek op.”

Inge Vuijk is medeoprichter van Rehab Academy en één van de grondleggers van Revalideren is Leren, waarin haar kennis van specialistische revalidatie en onderwijs samenkomen. Zij kent tal van mensen die soms jaren na hun revalidatie nog steeds moeite hebben om de draad van hun leven weer op te pakken. “Ze zijn in hun revalidatie aan de hand genomen, waardoor ze beperkt inzicht gekregen hebben en te weinig handvatten om zelf keuzes te leren maken. Eenmaal thuis krijgen ze onvoldoende grip op het leven en lopen vast. Revalideren is Leren staat voor sturen op het leerproces. Mensen leren al tijdens hun revalidatie om een actieve rol te nemen. Tolbrug Revalidatie is het eerste revalidatiecentrum in Nederland dat de principes van deze werkwijze doorvoert in de klinische en binnenkort ook de poliklinische revalidatie.’


Mens tot mens

De continue aanwezigheid van de behandelaars in de kliniek stimuleert revalidanten om zelf in actie te komen en niet af te wachten. 


Tijs Veen is maatschappelijk werker bij Tolbrug. Hij start zijn dag altijd in de woonkamer van de kliniek. “We drinken samen koffie en ik vraag revalidanten hoe het gaat, wat hun plannen zijn voor deze dag. Als iemand mij wil spreken, dan zoeken we een rustig plekje op, of we plannen een moment later op de dag. Mijn aanwezigheid betekent dat iemand met mij kan praten wanneer hij daar behoefte aan heeft en niet hoeft te wachten tot het moment dat hij is ingepland in mijn agenda, zoals we dat jaren hebben gedaan.” 


“De relatie is niet langer behandelaar-patiënt maar mens tot mens. Dat dit echt een verschil maakt, was kort na de start in maart vorig jaar al merkbaar”, vertelt Annette van Kuijk, medisch directeur van Tolbrug. “Revalidanten voelen zich als mens gehoord en waarderen dat enorm. Daardoor staan ze eerder open om te horen dat hun situatie niet meer beter wordt. Dit inzicht vormt weer de basis voor het stellen van doelen, waarbij ze medeverantwoordelijk voelen voor het behalen ervan.” 




Leerproces is leidend

Revalidanten worden bijgestaan door een van de negen revalidatiecoaches van Tolbrug. Samen onderzoeken ze wat er nodig is om snel en goed naar huis terug te keren. Het leerproces is hierin leidend. Tijs Veen coacht vier tot zes revalidanten. “Ik ben vrij informeel en daag mensen graag uit. Dat kan best wel eens confronterend zijn, soms schuurt het en dan krijg je vanzelf een reactie van de ander. Bijvoorbeeld boosheid. Die probeer ik dan weer om te buigen in energie. Bij de een geef ik iets meer gas, bij de ander trap ik juist meer op de rem. Revalidanten leren van ons en wij van hen.”


En ze leren van elkaar. De nieuwe setting biedt revalidanten de ruimte en tijd om samen te oefenen, bijvoorbeeld met bewegen, spreken, lopen. Trainingen vinden nu vaak in groepen plaats. “Daarnaast zien we revalidanten tussendoor samen oefenen. Het levert een hele boeiende dynamiek op. Uniek en effectief. Want dat betekent dat ze zich ook los van de professionals blijven verbeteren. Het maakt ze weerbaarder en beter voorbereid op de terugkeer naar huis,” aldus Inge Vuijk.


De Tolbrug-aanpak vraagt om een set nieuwe vaardigheden en anders denken van de behandelaars. Principes als ‘niet praten over, maar praten met’ of ‘van zorgen voor naar zorgen dat’ vormden een grote uitdaging. Met coaching en ondersteuning van Rehab Academy hebben alle behandelaars de handschoen opgepakt. Van Kuijk: “Niet alleen de revalidanten boeken goede resultaten, ook het behandelteam komt met meer plezier naar het werk. Er is nieuwe energie in het centrum!” 


Ga voor meer informatie naar www.tolbrug.nl



Delen

Journalist

Related articles