European Media Partner

De wekker gaat; tijd om te slapen!

Naast de juiste voeding en voldoende beweging is ook slaap een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. “Slaap stelt ons lichaam in de gelegenheid om herstelwerkzaamheden uit te voeren, zoals het aanvullen van energiebronnen, aanpassen van spieren en andere lichaamscellen, verwerking van ons geheugen en het verlagen van stress”, aldus vitaliteitscoach Mark Schadenberg. “Een tekort aan slaap zorgt voor een hoog cortisolgehalte, het stresshormoon. Dat kan resulteren in negatieve effecten als vermoeidheid, verslechterde concentratie, lichamelijke klachten en verhoogde eetlust.” 

Hoe zorg je voor voldoende en kwalitatief goede slaap? “Creëer een slaaproutine voor jezelf. Ga op vaste tijden naar bed en doe van tevoren een aantal dingen om tot rust te komen, zoals wandelen, lezen of warm douchen.” Ook het beperken van cafeïne en alcoholgebruik en het donker en koel houden van de slaapkamer heeft volgens Mark een positieve impact. En tot slot: “Zet liever een wekker om ’s avonds naar bed te gaan, dan om je er ’s ochtends uit te slepen. En pak de volgende ochtend dan niet gelijk je telefoon, maar geef jezelf even de tijd om wakker te worden.”

Delen

Journalist

Nadine Fischer

Related articles