Weekly News

De voordelen van een gerobotiseerde werkvloer

De inzet van robots op de werkvloer creëert kansen voor onze manier van werken. 

Het gebruik van robots op de werkvloer is niks nieuws. Al dertig jaar worden robots ingezet om werkprocessen, in bijvoorbeeld industriële fabrieken, te verbeteren. Thijs Dorssers, manager van Holland Robotics, vertelt: “De robotica heeft in de maakindustrie als hoofddoel om mensen te ontzorgen. Een volgende stap in de robotica is om met het introduceren van cobots de mensen nog beter te ondersteunen en hierdoor de werkkwaliteit te verbeteren.” Het verschil tussen cobots en robots is dat cobots in staat zijn om met behulp van sensoren en ‘vision’ zelf te functioneren. Waar robots in een kooi (moeten) staan, werken cobots als het ware echt samen met de mens.


Maar ontwikkelingen in de robotica, zoals de opkomst van cobots, roepen nog bij veel mensen weerstand op. “Een van de grootste weerstanden is angst. Mensen weten niet goed hoe ze moeten samenwerken met cobots”, aldus Dorssers. Maar er is ook veel weerstand gerelateerd aan de angst voor het verliezen van banen. Wat Dorssers betreft is dat laatste een misconceptie: “De komst van cobots en robots zorgt niet voor baanverlies, maar voor een verschuiving van werkzaamheden. Men ziet alleen op het eerste oog niet goed wat die verschuiving voor hen betekent.” 


Dorssers wil daarom communiceren wat de voordelen zijn van robotica en dat cobots geen bedreiging zijn voor de werkgelegenheid, maar juist nieuw werk creëren: “Robots en cobots kunnen veel sneller en efficiënter werken dan mensen. Bovendien wordt fysiek zwaar en onveilig werk, waar werknemers vaak vervelende fysieke consequenties van kunnen ondervinden, enorm verminderd. De cobots ontlasten de medewerkers, die op hun beurt nieuwe taken krijgen. Cobots moeten namelijk aangestuurd worden en als er problemen zijn, dan moeten wij, mensen, dat oplossen.” 


Wat Dorssers betreft biedt robotica mensen daarom een kans om zich op een andere manier in te zetten en te ontwikkelen in hun vakgebied. “Mindset is hierin essentieel, we moeten denken in oplossingen. Op het moment dat mensen zich de voordelen realiseren en bereid zijn zichzelf op te leiden in de robotica, kunnen zij een nieuwe dimensie aan hun vak toevoegen.” Daarbij maakt Dorssers ook de opmerking dat het aansturen van cobots niet enkel voor technisch begaafden is weggelegd. 


Willem Endhoven, managing director van High Tech NL en bestuurslid van Holland Robotics, voegt toe: “De belangrijkste uitdaging die we nu hebben is de weerstand wegnemen. Veel grote bedrijven zijn al succesvol overgestapt op gerobotiseerde werkmethoden. Het is nu zaak dat ook bedrijven in het mkb-segment inzien hoe robotica kan bijdragen aan betere business en maatschappelijke thema’s, zoals duurzaamheid en personeelsinzetbaarheid. Dé manier om die weerstand zoveel mogelijk weg te nemen is door succesverhalen te delen. En die zijn er!” Er zijn tal van voorbeelden van successen met robotica in het mkb-segment, waarbij de kwaliteit van het werk omhoog is gegaan en het werk voor het personeel lichter is geworden. “We moeten trots zijn op wat we in Nederland al voor elkaar hebben gekregen in de robotica. Succes moeten we delen.”


Een andere belangrijke boodschap die Dorssers wil verspreiden is dat men niet hoeft te vrezen voor de intelligentie van de apparatuur: “De apparatuur is nu nog relatief dom. Maar we moeten wel data verzamelen om te leren hoe we de apparaten slimmer kunnen maken, maar altijd binnen door de mens opgestelde kaders. Mensen zijn nog altijd onmisbaar in het werkveld en dat moet zo blijven.”

Delen

Journalist

Eoin Hennekam

Related articles