Ben je wel eens een café of een restaurant binnengestapt waarbij je je afvroeg of het wel de juiste gelegenheid voor je was? Op het moment dat de gastvrouw of gastheer je vriendelijk aansprak, werd deze twijfel direct weggenomen. Een goede gastvrouw of gastheer kan je dan ook op je gemak stellen en je een warm welkom geven. Maar dat is niet de enige toegevoegde waarde die deze mensen aan de horeca geven.

Een onmisbare spil in het horecabedrijf

Dat een gastvrouw of gastheer het visitekaartje is voor het horecabedrijf, mag duidelijk zijn. De taken die deze persoon heeft binnen het bedrijf, zijn dan ook zeer divers. Want behalve het verwelkomen van gasten, neemt de gastvrouw of gastheer tevens de jassen aan. En bij het vertrek krijgen de gasten hun jassen ook weer terug, zodat ze deze niet zelf hoeven te zoeken in de garderobe. Een gastvrouw of gastheer begeleidt de gasten naar hun tafel of zorgt ervoor dat de gasten een aperitief krijgen als ze nog even op hun tafel moeten wachten. Bovendien kun je al je vragen bij de gastvrouw of gastheer kwijt. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om een verzoek om een speciaal gerecht in verband met een allergie of om het regelen van een feestelijk dessert als verrassing voor een jarige. 

Waar werken gastvrouwen en gastheren in de horeca?

In principe kunnen gastvrouwen en gastheren in ieder horecabedrijf werkzaam zijn. Je kunt ze dus tegenkomen in een café, restaurant en in een hotel. Maar ook op andere locaties tref je een gastheer of gastvrouw aan. Bijvoorbeeld bij een bedrijf dat bedrijfsfeesten organiseert of seminars. Eigenlijk kun je zeggen dat je bij alle bedrijven met een horecagelegenheid een gastvrouw of gastheer kunt treffen. Dus ook bijvoorbeeld in een casino.

Wat moet je kunnen en doen als gastvrouw of gastheer

Van gastvrouwen of gastheren in een horecabedrijf wordt verwacht dat ze actief hun handen uit hun mouwen zullen steken. Dus moet je niet vreemd opkijken als ze ook het bestek oppoetsen of tussendoor opnieuw de tafels dekken als het druk is in het restaurant. Met een gastvrije instelling en organisatietalent zien ze direct waar hun hulp nodig is, en daarnaast houden ze een oogje in het zeil zodat het de gasten aan niets ontbreekt. Niet voor niets kiezen veel horecabedrijven voor een gastvrouw of gastheer in hun team. Ze zijn een duizendpoot in het bedrijf en geven de gasten niet alleen het gevoel dat ze welkom zijn, maar ze zorgen er eveneens voor dat mensen graag nog een keer terugkomen.

AnalyseNederland.nl is een online vergelijkingsplatform gericht op Nederlandse consumenten. Het is ons doel om Nederlandse consumenten te helpen bij het vinden van de beste producten en diensten. Je vindt al onze product analyses in de verschillende categorieën;

Insert About the Author
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Andere bekeken ook

>