European Media Partner

De nieuwe leisure-trend: ‘Mensen willen ontzorgd worden’

Er is een trend gaande in de reisbranche. Men wil niet langer op vakantie naar vier of vijf sterren hotels, maar is juist op zoek naar een meer huiselijke omgeving. Echter, de faciliteiten die een hotel biedt willen we liever niet opgeven. Hierdoor komen we steeds vaker terecht bij luxe vakantieresorts in binnen- en buitenland.

“De vakantieganger wil ontzorgd worden”, aldus Jurgen Mensink, expert op het gebied van luxe resorts en mede-eigenaar van Oasis Parcs. “Maar daarnaast willen we ook eenzelfde gevoel van privacy als thuis. In een hotel heb je relatief weinig privacy en als je met meer dan twee personen op vakantie bent wordt het gezelschap vaak over meerdere kamers verspreid. Men mist de gezamenlijke beleving en kiest er daarom steeds vaker voor om een vakantievilla te huren. Het liefst doen ze dit op een resort waar ook een zwembad, lobby, goed restaurant en andere luxe faciliteiten zijn. Daarnaast willen we nu meer dan ooit zeker weten dat onze omgeving veilig en hygiënisch is.”


Doordat mensen even afstand willen nemen van het hectische leven en willen relaxen, ziet Mensink meer vraag naar luxe resorts. “Mensen willen nog altijd graag op vakantie, maar ze doen dat nu wel anders. Ze willen vaker weg en ontzorgd worden, zodat ze kunnen relaxen in een veilige omgeving.” De woningen zijn ruim en bieden privacy (slaap/badkamer combinaties), een goed geëquipeerde keuken en een ruime living. 


Onze premium resorts richten zich niet alleen op reizigers vanuit het buitenland, maar spreken juist de lokale bevolking aan. Vakantie in eigen land werd al steeds populairder, maar zeker nu met het coronavirus trekt die markt enorm aan.”


Volgens Mensink is de locatie een van de belangrijkste factoren bij het kiezen van een resort. “Wij zoeken echt naar toplocaties. Resorts gelegen op toeristisch aantrekkelijke locaties, maar ook net dat beetje meer. Denk bijvoorbeeld aan een resort in de duinen vlak bij een populaire badplaats of middenin de bergen bij een sfeervol dorpje. Dan heb je een prachtige omgeving, maar ook alle toeristische attracties in de buurt. We gaan nu ook een aantal resorts managen en verhuren in Oostenrijk.”


Dit soort recreatief vastgoed is niet alleen interessant voor de vakantieganger, maar ook voor beleggers. “Dat geldt voor particuliere beleggers, maar ook voor institutionele beleggers”, vertelt Mensink. “Wij zijn een samenwerking aangegaan met een internationaal beleggingsfonds dat belegt in het vastgoed op onze resorts. Het rendement bedraagt ruim 10%.  Door de (geografische) spreiding over meerdere resorts wordt het risico beperkt. Omdat mensen altijd op vakantie zullen gaan, ligt het risico bij deze vorm van beleggingen ook relatief laag waarbij geldt dat onze doelgroep zich altijd de lifestyle van een luxe vakantie kan permitteren.


Daarnaast is het ook gunstig voor ons als de exploitant van de resorts, omdat wij weer efficiënter kunnen opereren. Wij kunnen ons focussen op de verhuur en het onderhoud van de resorts. ”


Waar aanbieders zich volgens Mensink echt kunnen onderscheiden, is op het serviceniveau, de marketing en de verhuur van de resorts. “Dit wordt vaak onderschat, maar is minstens net zo belangrijk als het neerzetten van de luxe woning zelf. Operators die hotelservice bieden hebben echt een streepje voor op deze markt.”

Delen

Journalist

Related articles