European Media Partner
Gerlof Bos ETEN & DRINKEN

De laatste wijntrends

Niemand kan in de toekomst kijken, maar trends zijn soms goed te voorspellen. Zo ook op het gebied van wijn.

Gerlof Bos is oprichter van het online platform HorecaNederland.TV en is voor talloze series altijd op zoek naar de laatste trends en bijzondere weetjes in de horeca. Hij werkt momenteel aan een serie over wijn en geeft daarom zijn kijk op de huidige wijntrends en ontwikkelingen van de toekomst.


Zo is de chardonnay weer terug van weggeweest. Er was namelijk een tijd dat het antwoord als iemand de vraag kreeg welke wijn hij wilde bestellen steevast ‘A.B.C.’ (Anything But Chardonnay) was. Maar er is een ommekeer gaande, chardonnay wordt in ere hersteld door horeca-ondernemers en wijnschrijvers. “Niet gek”, stelt Bos, “want het is de gemakkelijkste druif op aarde die niet moeilijk doet over terroir of klimaat.”  Deze druif groeit overal, maar smaakt ook overal anders. Drink je een chardonnay uit Frankrijk, dan kun je deze absoluut niet vergelijken met een flinke hout gelagerde chardonnay uit Californië. “Daarom doen mensen de chardonnay tekort als ze zeggen: ik houd niet van chardonnay. Zelfs de wijnmakers houden er rekening mee en maken minder zware en frissere chardonnays die beter passen bij de nieuwe wijnwensen.”


Een voorbeeld van een elegantere en frissere chardonnay is die van het wijnhuis Craggy Range. Een pure, frisse chardonnay die door de koele zeebries in de hete zomers een frisse citrus en licht mineralige smaak krijgt. Maar ook de chardonnay van het wijnhuis Domaine Laroche – Chardonnay ‘L’ is elegant en fris. Een Zuid-Franse wijn, zonder enige hout opvoeding en een mond vol fruit en frisse citrustonen. 


“Wijn is beleving en in de toekomst ontwikkelt dit zich straks nóg verder”, vertelt Bos. “De beleving of het verhaal achter een wijn wordt voor consumenten steeds belangrijker. De beste uitvoering van een wijnbeleving tot nu toe is die van Vicente Gandía. Zij ontwikkelden afgelopen jaar de eerste Virtual Reality experience waarbij je door middel van een VR bril op interactieve wijze wijnen kunt proeven.” In de VR experience leidt Javier Gandiá jou door de interactieve proeverij rond. In onder andere de wijngaarden proef je zijn frisse witte wijnen en in het wijnmuseum met kunsttonnen of in de kelder tussen de vaten proeft u samen zijn rode wijnen door.


Ook het design wordt voor deze beleving steeds belangrijker. “Grote flessen, kleine flesjes, afwijkende vormen, blikjes en boxen zijn erg trendsettend”, zegt Bos. “Maar dan wel in combinatie met een goed verhaal. Storytelling is niet alleen interessant voor jou als consument, maar werkt verkoop technisch ook nog eens heel goed voor de horecaondernemer of sommelier. Neem bijvoorbeeld de Uva Pirata, petit verdot van Vicente Gandia, een te gekke bijzondere fles met opvallende teksten en tekeningen, waardoor die in het restaurant net eventjes meer opvalt dan de andere standaard flessen. Sowieso vallen de wijnen van dit wijnhuis altijd heel erg op. Denk maar aan de ‘wolkjeswijn’ Nebla Verdejo of de Con un Par Albariño met het blauwe etiket en zwarte hakjes.” 


Een aantal jaar geleden dronk men alleen alcoholvrije wijn als het echt moest, maar tegenwoordig, met alle innovaties en nieuwe technieken in het proces van het maken van alcoholvrije wijn kun je gewoon een glaasje inschenken zonder hier een vies gezicht bij te trekken, aldus het HBMEO Dranktrendrapport 2018/19. Onlangs lanceerde Canei Frizzante Originale de eerste 0.0% versie van een Frizzante. Na de herintroducering van de andere smaken vorig jaar, kwam het merk met een nieuwe verrassing op de markt die iedereen een frisse 0.0% versie biedt van een heerlijk bubbelend drankje. In het proces van deze 0.0% druivenblend wordt de alcohol door middel van een vacuümtechniek onttrokken aan de wijn. De smaak blijft goed, zelfs zonder de alcohol.  

Feit

Geen 18, geen alcohol

Delen

Journalist

Related articles