European Media Partner

De impact van elektrisch rijden

Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker rijden: elektrische auto’s. Geleidelijk aan stappen we over op een nieuwe manier van vervoeren. Elektrisch rijden is schoner, stiller en stoot minder CO2 uit. Een schoner Nederland zou de uitkomst moeten zijn. Maar wat is nu eigenlijk de impact van deze fossielvrije wagens?

Elektrisch rijden is natuurlijk niet zomaar wat. Het rijdt namelijk heel anders dan een benzine- of dieselauto. Om te beginnen worden er in een elektrische auto geen fossiele brandstoffen gebruikt. Dit is voor veel mensen die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen een belangrijk voordeel. Daarnaast stoten elektrische auto’s over hun hele leven ongeveer 40 procent minder CO2 uit dan een auto op diesel of benzine. Dit maakt dat een elektrische auto beter is voor het klimaat dan een auto die op fossiele brandstof rijdt. De elektrische auto is echter niet helemaal klimaatneutraal. Er wordt bij de productie van de accu toch een hoop CO2 uitgestoten. Daarnaast is de productie van elektriciteit natuurlijk ook niet vrij van uitstoot. Dus de echte vraag is: in hoeverre is de elektrische auto schoon? 


Deze vraag is moeilijk te beantwoorden. Er zijn namelijk veel factoren die meespelen in het beantwoorden ervan. Er is bijvoorbeeld geen directe uitstoot, maar zoals eerder vermeld is er wel indirecte uitstoot door de productie van de accu. De uitstoot tijdens het produceren van de accu levert een grotere milieu-impact op dan die van een brandstofauto. Echter, een elektrische auto stoot per gereden kilometer een stuk minder CO2 uit dan een brandstof auto, hiermee haalt de elektrische auto zijn achterstand weer in. Naast de uitstoot die de productie van de accu veroorzaakt, levert ook de productie van de elektrische auto zelf een aardige bijdrage aan de CO2-uitstoot. Uiteindelijk draagt natuurlijk elke gram CO2 evenveel bij aan de opwarming van de aarde, het verschil tussen de uitstoten door de uitlaat van een benzineauto of de schoorsteen van een elektriciteitscentrale speelt daarbij geen rol. 


Uit diverse studies blijkt echter dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto. Elektrische aandrijvingen zijn namelijk tot wel 95% efficiënter in verbruik. Hierdoor kan een elektrisch voertuig een drie keer zo lange afstand afleggen met dezelfde hoeveelheid energie dan een auto op fossiele brandstof. Natuurlijk is het wel belangrijk om rekening te houden met het type stroom dat gebruikt wordt om de wagen op te laden. Als je de elektrische auto via een thuislader laad kun je groene stroom gebruiken. Dit is nog beter en natuurvriendelijker voor het klimaat en milieu. De impact van elektrisch rijden wordt op deze manier tot een minimum verlaagd en zo draagt een elektrische auto ook zijn steentje bij aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit. 


Daarnaast kun je het voertuig ook slim laden. Dit betekent dat je op een intelligente manier kunt bepalen hoe je elektrische voertuig geladen wordt door deze ook digitaal te verbinden met een elektriciteitsnet. Slim laden maakt het mogelijk dat een groter aantal elektrische voertuigen binnen de bestaande netcapaciteit geladen kan worden. Tot slot bestaan er ook laadstations die rekening houden met de opbrengst van zonnepanelen. Dit is een veel voordeliger alternatief. Je voorziet met zonnepanelen namelijk in je eigen energie, je hoeft dus minder energie af te nemen bij je energieleverancier. Op deze manier realiseer je meer zelfconsumptie. 

Delen

Journalist

Roos Breed

Related articles