European Media Partner

De herkomst van de winterdip

Het slechte weer dat terugkomt, het eerder donker en het later licht worden. Het najaar is begonnen en de winter komt er weer aan. Helaas kampen in dit seizoen veel mensen met negatieve gevoelens, de welbekende winterdip. Maar hoe wordt dit veroorzaakt? En waarom keren die gevoelens ieder jaar weer terug?

Een winterdip is iets waarin steeds meer mensen zich herkennen. Zo hebben drie op de honderd Nederlanders last van een herfst-of winterdepressie, maar een nog veel grotere groep heeft een dip in het najaar. Een winterdip komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en kan op alle leeftijden voorkomen. Het is het gevolg van een verstoring van de natuurlijke dag- en nachtritmes van het lichaam. Hierdoor kun je je in de lente en zomer goed voelen, maar in de herfst en winter juist depressief en neerslachtig. Een van de grootste oorzaken van een winterdip is het gebrek aan licht. In de herfst en winter is het daglicht natuurlijk een stuk zwakker. Het is minder lang licht en de zon komt later op, hierdoor krijgt een mens in de winter ook een stuk minder vitamine D. 


Volgens het Universitair Medisch Centrum Groningen raakt bij iemand met een winterdepressie het stofje melatonine in de war. Door het gebrek aan licht blijft het lichaam melatonine aanmaken. Hierdoor blijf je overdag slaperig en vermoeid. En voel je je dus somber. Nu heeft iedereen hier natuurlijk wel eens last van wanneer het dagenlang somber weer is, maar ongeveer één op de tien tot twintig mensen hebben zo veel last dat ze moeite hebben om nog normaal te functioneren. Een winterdip begint vaak in de winterperiode en gaat vaak in het voorjaar vanzelf over. Helaas keren de korte, donkere dagen ieder jaar weer terug, en zo dus ook de winterdip.


Bij een winterdepressie hebben mensen dezelfde klachten als iemand met een ‘gewone’ depressie. Ze voelen zich lusteloos, hebben nergens zin in, zijn prikkelbaar, willen meer eten en meer slapen, hebben minder zin in het ondernemen van activiteiten en het hebben in sociaal contact, komen aan in gewicht en beslissingen nemen lijkt een onmogelijke opgave. De termen winterdip, herfstdip, winterblues en winterdepressie worden vaak door elkaar gebruikt, maar toch verschillen ze van elkaar. De klachten zijn wel hetzelfde, maar een dip is bijvoorbeeld een stuk lichter dan een depressie, hier sleept men zichzelf dan ook vaak wel doorheen. Het wordt pas een winterdepressie/winterblues genoemd als de somberheid minstens twee weken aanhoudt. 


Als je last hebt van een winterdip kan het volgens verschillende psychologen helpen om thuis ’s ochtends het licht flink aan te zetten en je dagelijkse ritme op orde te houden. “Ritme en regelmaat zijn cruciaal om lekkerder in je vel te zitten. Ga geen extra dutjes doen overdag, ga juist sporten of wandelen.” Aldus Coppens. Het is belangrijk om positief te blijven denken. Denk bijvoorbeeld niet aan de kou en hoe donker het buiten is, maar denk aan alle lichtjes die je ziet als je door de stad loopt en hoe warm en gezellig het binnen is. Onthoudt dat de winter maar voor tijdelijk is, voor je het weet staat de zomer weer voor de deur. 

Delen

Journalist

Roos Breed

Related articles