European Media Partner

‘De helft van de consumenten gaat met de auto naar de winkel’

In het afgelopen jaar zijn we meer dan ooit online gaan bestellen. E-commerce is en blijft booming en omnichannel is inmiddels bijna de standaard geworden. Maar tegelijkertijd steekt ook steeds meer de vraag of dit eigenlijk wel zo goed is voor de wereld de kop op.

“Het afgelopen jaar is natuurlijk een hele ingewikkelde tijd geweest”, vertelt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org. “De e-commerce branche had te maken met een enorme groei en dat gaf extreme drukte. Ondanks dat het nu weer normalere vormen aanneemt, zien we dat e-commerce razend populair blijft.”


Die toenemende drukte zorgde ervoor dat er in de sector snel geïnnoveerd moest worden. “We zagen grote winkels die hun winkel in coronatijd gebruikten als distributiecentrum en die van daaruit zero-emissie vervoer regelden”, stelt Ten Ham. “Er werd volop geëxperimenteerd met bezorging per fiets, bezorghubs in de wijk, pakketkluizen en ook de besturingssystemen in de retourverwerking werden steeds meer data gedreven.”

 

Die veranderingen gingen een stuk verder dan de logistiek alleen, vertelt Ten Ham. “Ook bij de verpakkingen zagen we volop innovatie. Steeds meer verpakkingen zijn gemaakt van gerecycled materiaal en er komen steeds meer soorten machines op de markt die verpakkingen op maat kunnen leveren, voor grote en kleine webwinkels waardoor deze minder ruimte innemen in de vrachtwagen.”


Dat soort duurzame initiatieven worden ook voor de consument steeds belangrijker. “Zo’n veertig procent van de consumenten vindt duurzame bezorging heel belangrijk”, vertelt Ten Ham. “En maar liefst twaalf procent wil er zelfs voor betalen. We zagen in het consumentengedrag ook dat men het afgelopen jaar meer lokaal is gaan bestellen. Dat had natuurlijk te maken met corona, maar men wil ook gewoon weten waar zijn of haar product vandaan komt. Consumenten willen steeds meer transparantie in de logistieke keten en je ziet dat webshops daar ook op in gaan spelen. Al vraagt dat wel een enorme omschakeling, want hoe verzeker je dat niet alleen jij, maar ook jouw leveranciers duurzaam zijn?”


Ondanks dat de consument bewuster is geworden van duurzaamheid in de retail sector, is het gedrag daar nog niet altijd naar. “Voor een bezoek aan de fysieke winkel pakt nog meer dan de helft van de consumenten de auto”, stelt Ten Ham. “Dat is nog slechter dan bezorging aan huis. Dus we zijn er zeker nog niet.”


Een goede manier om de consument te stimuleren duurzame keuzes te maken, aldus Ten Ham, is het meegeven van verschillende opties. “Daar hebben wij ons project Bewust Bezorgd ook voor opgericht. Hierin laten webshops de consument bepalen of ze voor de snelle of de duurzame optie willen kiezen. Ze kunnen dan de keuze voor duurzaamheid laten meewegen in hun bestelling.”


En dat stimuleert de retailers op hun beurt dan weer om nog duurzamer om te gaan met de verzending en bezorging van pakketten. “Met onze rekentool krijgt de retailer per pakket inzicht in de CO2-uitstoot van de bezorging en op basis daarvan kunnen ze verbeteringen doorvoeren op de verpakking, de voertuigen en de pakketpunten. Het is een behoorlijke investering, maar het is er wel één die de sector moet maken. Zo komen consument en retailer samen tot een duurzamere supply chain.”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles