European Media Partner

De drie pijlers voor zakelijke transformatie

Als leidinggevende sta je regelmatig stil om de prioriteiten voor korte en lange termijn te bepalen. Omdat bij ons het nieuwe boekjaar in juni start, heb ik er de afgelopen tijd vaker over nagedacht dan gebruikelijk. Er zijn dan altijd drie belangrijke pijlers waarop ik me focus: de strategie, met daarin onze klanten centraal, het business operations model en onze mensen.

Aan de hand van deze pijlers neem ik mijn beslissingen. Dat is niet altijd makkelijk door zaken als veranderende marktomstandigheden, regelgeving en klantverwachtingen. Tel daar bij op de technologische ontwikkelingen die veel organisaties doormaken, zoals de stap naar de Cloud en de digitalisering van klant en bedrijfsproces en toenemende vraag naar toepassingen voorzien van AI en machine learning. Door me te concentreren op de hierboven genoemde pijlers scheid ik het kaf van het koren. Ik neem ze hieronder onder de loep. 

 

Allereerst een goede strategie, waarin de klant centraal staat. Een goede business strategie levert een nieuwe positie in de markt op. Je moet wel obstakels wegnemen. Een nieuwe strategie wordt niet altijd gelijk met veel enthousiasme ontvangen. Een decennium geleden bijvoorbeeld, besloten wij ons helemaal op de Cloud te richten, op het gebied van ERP waren we veruit de eerste. Dit was een flinke omslag die de nodige investeringen met zich meebracht. Het zorgde er op de lange termijn echter voor dat klanten de voordelen omarmen. En nu is Oracle met Autonomous datamanagement weer jaren voor op de markt, op een moment dat iedere klant zich realiseert dat bedrijfsdata de brandstof is voor digitale transformatie. Het is mijn ervaring dat je voor een goede strategie een lange adem nodig hebt; geef niet te snel op.


Neem vervolgens je business model onder de loep. Door globalisering en digitale innovatie is het belangrijk je operations model regelmatig te evalueren. Je kunt je model updaten door jezelf kritisch te bevragen: is de organisatie van afdelingen als productontwikkeling, marketing en sales nog efficiënt? Kunnen we innovaties echtsnel doorvoeren? Kunnen we onze bedrijfsbrede data koppelen om er onze kracht uit te halen? Voor mij is het belangrijk dat onze mensen betrokken zijn bij de waarde propositie van onze klanten en prospects. Door daar de juiste innovaties aan te koppelen voegen we uiteindelijk waarde toe.


Als laatste wil je de beste talenten aantrekken en behouden.Dat is een flinke uitdaging, zeker in IT. Zo is in 2016 een gloednieuw Cloud sales center in Amsterdam geopend met veel jong talent, waarvan veel starters. We hebben ze opgeleid met uitgebreide trainingstrajecten en we zijn trots op onze talenten, waarvan een aantal doorgestroomd zijn naar managementfuncties.


Onze sector is aan veel verandering onderhevig. Daarin zijn wij niet alleen. Cloud-based technologische toepassingen, zoals AI, blockchain en de autonome database zorgen voor ongekende mogelijkheden en transformatie. Alleen door je klantstrategie, operaties en mensen als uitgangspunt te nemen, lukt het deze continue verandering beheersbaar te maken.

 

Wilfred Scholman, Country Leader Oracle Nederland

Delen

Journalist

Related articles