European Media Partner

De coronacrisis verandert onze mobiliteit

Half maart werd Nederland opgeschrikt door het coronavirus. Mensen moesten thuis gaan werken en dat zorgde voor minder verkeer op de wegen. De zakelijke auto’s maakten minder kilometers, maar inmiddels is dat langzaamaan weer naar het ‘normale niveau’ aan het terugkeren. Echter, de economische gevolgen zijn voor iedereen te merken en organisaties hebben moeite om hun hoofd boven water te houden. De gevolgen moeten nog blijken, maar dat het gevolgen heeft voor de mobiliteit is duidelijk.

De exacte effecten van de coronacrisis op de mobiliteit en voor de autoleasesector, zijn nog niet duidelijk. Maar een crisis van deze omvang zal niemand sparen, ook de leasesector niet, vertelt Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. “Aan de ene kant zagen wij veel minder auto’s op de weg, auto’s stonden stil en er werden dus veel minder kilometers gereden.” Daartegenover staat het feit dat de mensen nu minder graag in het openbaar vervoer zitten en kiezen voor individueel vervoer, zoals een fiets of auto. En dat heeft een positieve uitwerking op de vraag naar private lease wat door de consument toch al enthousiast ontvangen werd, aldus Hemerik. 


“Door de coronacrisis zullen we kritisch naar onze mobiliteit gaan kijken,” gaat Hemerik verder. “Zowel de werkgever, als werknemer. Er heeft een revolutie plaatsgevonden wat betreft het thuiswerken. We hebben kunnen ervaren dat de omschakeling van kantoor naar thuis snel en eigenlijk ook redelijk vlekkeloos gebeurde. Maar het thuiswerken is ook niet heilig. Er zal mijns inziens een nieuw normaal gaan ontstaan, waarbij sommige mensen afhankelijk van hun werk prima een aantal dagen per week thuis kunnen werken. En de afwisseling tussen thuis en op kantoor werken zal toenemen, waardoor er meer spreiding in mobiliteit zal komen. Meer spreiding over de dagen in de week en over de tijdstippen op de dag. Niet alle dagen naar kantoor en soms thuis opstarten en na de spits naar kantoor.”


Welke effecten de coronacrisis verder heeft voor mobiliteit en het wagenparkbeleid is lastig te voorspellen, aldus Hemerik. “Veel werkgevers zullen kritisch kijken naar hun mobiliteitsbeleid en maatregelen treffen voor het nieuwe normaal. Maar wat is het nieuwe normaal; we zitten in het oog van de orkaan en het is de vraag waar we eruit worden gegooid.”


Er zal sowieso behoefte zijn aan flexibeler reizen; meer verspreid over de dag/dagen en kiezen voor individueel vervoer zal zich blijven ontwikkelen. De vraag naar meer flexibiliteit in leasecontracten zal toenemen.


Bedrijven willen in crisistijd geen lange contracten en de leasemaatschappijen spelen daar op in, volgens Hemerik.  


Een andere onzekerheid is de invloed van de crisis op de vergroening in mobiliteit. In mobiliteit betalen we nog altijd een prijs voor die vergroening. In economische tijden, wanneer het goed gaat met Nederland, is er meer financiële ruimte bij het bedrijfsleven, maar ook bij de overheid om ons land een stukje groener te maken, aldus Hemerik. “Maar welk effect gaat de economische crisis hebben? Wanneer de kostenfactor niet te hoog is dan zal er ook in tijden van crisis aan verduurzaming worden gewerkt. Maar een financiële stimulans van de overheid kan hierbij zeker het verschil maken. Een elektrische auto is nou eenmaal fors duurder dan een gewone benzineauto. Daarnaast kan een relatief schone, zuinige, conventionele hybride auto, die deels op een accu en op brandstof kan terugvallen ook een serieuze bijdrage leveren aan de vergroening in mobiliteit. Het enige jammere is dat de beleidsmakers in Den Haag helaas niet een heel reëel beeld hebben van deze voor de hand liggende oplossing.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles