European Media Partner

De consument eet steeds bewuster

Bijna alle Nederlanders kopen, bewust of onbewust, wel eens biologisch in de supermarkt. Een steeds bredere groep consumenten is op zoek naar oplossingen voor een gezonder en duurzamere levensstijl en daarom moeten ook de supermarkten hun steentje bijdragen om dit mogelijk te maken.

We verkochten al jaren biologische producten, maar nu een grotere groep consumenten geïnteresseerd raakt in deze producten zien we de mogelijkheid ons assortiment nog verder te verbreden.

Althans, dat vinden ze bij PLUS. De supermarkt is voor de zevende keer op rij uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland en streeft ernaar dit te blijven. “We hebben grote ambities voor ons biologische assortiment en willen het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken om gezonde en duurzame boodschappen te doen”, vertelt Sepha Smit, Unit Manager Vers bij PLUS. “De supermarkt heeft te maken met heel veel onderwerpen rondom duurzaamheid. Zo dichtbij als mogelijk inkopen, meer plantaardig, meer biologisch, minder plastic, minder verspilling. Het is een transitie waar we allemaal onderdeel van uitmaken en we moeten er samen aan werken om richting een duurzame toekomst te gaan. Goed eten staat bij ons centraal. Dat gaat natuurlijk over lekker eten, maar ook over kwaliteit en duurzaamheid. 


Om hieraan te voldoen lanceert PLUS een nieuw biologisch huismerk: Biologisch PLUS. De supermarktketen heeft de ambitie om de omzet in drie jaar te verdubbelen. “We verkochten al jaren biologische producten, maar nu een grotere groep consumenten geïnteresseerd raakt in deze producten zien we de mogelijkheid ons assortiment nog verder te verbreden”, vertelt Smit. “We zagen dat de grootste barrière voor een overstap naar biologische voeding de prijs was. Daarom komen we nu met een huismerk om het ook  qua prijs toegankelijker te maken om meer biologisch te eten. Vaak maken consumenten niet in één keer de overstap naar volledig biologisch, maar beginnen ze klein. Met ons huismerk spelen we daar op in.”


Om de klantreis omtrent biologisch eten te achterhalen, heeft PLUS dan ook veel consumentenonderzoek gedaan. Smit: “Zo moet het qua prijs wel in verhouding staan met reguliere producten. Een prijsverschil is tot op zeker niveau acceptabel, maar het moet niet te gek worden. Om consumenten te stimuleren toch voor biologisch te kiezen, letten we bijvoorbeeld op de juiste portiegroottes, maar zorgen we ook voor aantrekkelijke aanbiedingen zodat de consument getriggerd wordt om het uit te proberen. En hoe meer vraag er is naar biologische producten, hoe meer aanbod er kan komen.” Bij PLUS denken we zelfs dat in sommige gevallen biologisch de nieuwe standaard gaat worden. Wat gunstig is voor het klimaat.


Maar het is niet alleen de consument die de transitie naar duurzaamheid stimuleert. Ook de keten is daarbij van belang, vertelt Smit. “Wij zeggen altijd: goed eten komt uit gezonde ketens. Daarom werken we bij PLUS aan transparante en duurzame ketens zodat we klanten nu en in de toekomst goed eten kunnen bieden. De productie van onze voeding heeft nou eenmaal impact op het klimaat en als je naar biodiversiteit kijkt, dan is dat een cruciale factor voor een gezond ecosysteem. Biologisch is een officiële, beschermde term waarmee we aan kunnen geven dat onze producten geproduceerd zijn. 


Uiteindelijk gaat het allemaal over het bieden van goede producten die lekker en duurzaam zijn. “Biologische voeding staat nu nog in de startblokken”, vertelt Smit, “maar de consument wordt zich steeds bewuster van zijn impact op de wereld en kiest vaker voor gezonde en duurzame voeding. Biologisch snijdt al die kanten aan. Met ons nieuwe huismerk Biologisch PLUS maken we de keuze voor biologisch nog aantrekkelijker. 


Michaël Wilde (directeur Bionext, ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding): ‘Als het gaat om de grote maatschappelijke problemen van onze tijd zoals klimaatverandering, biodiversiteitsverlies en dierenwelzijn wordt biologisch gezien als een belangrijk onderdeel van de oplossing. Biologische producten voldoen aan strenge Europese wetten en naleving daarvan wordt onafhankelijk gecertificeerd en gecontroleerd. Wanneer je het biologische keurmerk, het groene blaadje, op de verpakking ziet, weet je zeker dat het product biologisch is. Omdat biologische producten zo goed zijn voor mens, dier en milieu zet Europa in op de groei van biologisch, maar uiteindelijk is dit natuurlijk een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Iedere keer dat je de winkel instapt, kun je stemmen voor de wereld van morgen. Daarom is Bionext bijzonder blij met de mooie stappen die PLUS maakt om volop te groeien in biologisch, zodat iedereen nog makkelijker voor biologische producten kan kiezen.’


Ga voor meer informatie naar plus.nl


Delen

Journalist

Related articles