European Media Partner

De Cloud Werkplek essentieel voor de toekomst van werk

In sneltreinvaart is de manier waarop werknemers willen werken aan het veranderen. Werken op afstand vanaf verschillende plekken was er al, maar is door de coronacrisis enorm toegenomen. Ook is de manier hoe werknemers samenwerken al een tijd aan het innoveren op basis van nieuwe mogelijkheden en eisen van de werknemers. Daarnaast veranderen ook de banen door automatisering van activiteiten en taken en is het behouden van talenten moeilijker. Allemaal ontwikkelingen die aangeven waarom organisaties nu aan de digitale vaardigheden van werknemers moeten werken en werkgevers hun ICT landschap en werkplek moeten moderniseren. 


“De Cloud Werkplek, waarmee werknemers op nieuwe manieren kunnen samenwerken en waarmee de digitale vaardigheden zullen stijgen, is een logische eerste stap”, vertelt Wilco Turnhout, Chief Commercial Officer bij Rapid Circle, wereldwijd Microsoft Partner of the Year op het gebied van Modern Workplace & Teams. “Werk wordt digitaler en dynamischer. Door de coronacrisis is het online samenwerken, bijvoorbeeld via Microsoft Teams, enorm toegenomen. Het gebruik hiervan zal in de toekomst niet gaan afnemen, het zal juist veranderingen in werk gaan versnellen. Met het gevolg dat organisaties zich structureel moeten aanpassen aan de nieuwe vormen van werken en samenwerken. Met oude tools en technologie lukt dat niet meer, wel met een Cloud Werkplek. Dit is een werkplek die gehost en beheerd wordt vanuit de public cloud. De werkplek is daarmee altijd up-to-date, overal beschikbaar en flexibel voor de gebruiker. En krijgt bovendien superpowers mee vanuit het cloud platform, bijvoorbeeld op gebied van de beste beveiliging en toegang tot nieuwe technologieën, bijvoorbeeld op gebied van data.”


Organisaties zullen sneller digitaal transformeren wanneer werknemers kunnen werken met een Cloud Werkplek, aldus Turnhout. “Net als de banen die veranderen, verandert ook de markt en innoveren concurrenten steeds sneller. Om hierop sneller te kunnen reageren en aan te passen heb je een ICT platform en Cloud Werkplek nodig waarbij informatie en data snel beschikbaar is en waarmee de werknemers ‘agile’ kunnen samenwerken, digitaal vaardiger worden en nieuwe technologieën kunnen toepassen.” 


Daarnaast zal het werk in de toekomst steeds minder op basis van taken en processen zijn, maar steeds meer gericht zijn op interpretatie, analyse, uitvoeren van oplossingen of het creëren van iets nieuws, gaat Turnhout verder. “Veel van deze activiteiten gebeuren online en op basis van data. Door nieuwe technologieën is dit veel gemakkelijker geworden en veel daarvan is alleen beschikbaar in de public cloud. Door de digitalisering van veel banen en het feit dat van werknemers meer creativiteit wordt verwacht wat betreft data-analyses, moeten de werknemers digitaal vaardiger worden en moet digitaal talent tegelijkertijd behouden worden. Een Cloud Werkplek is hierbij cruciaal. Als de werknemers de tools niet hebben om te leren, kan de ontwikkeling niet plaatsvinden en als talenten de tools willen gebruiken die een organisatie niet kan bieden, zullen zij vertrekken.”


Het is daarom belangrijk om nú de stap te maken, om medewerkers te ondersteunen in digitaal vaardiger worden en leren, besluit Turnhout. “Stel, de smartphone was er nog niet en we zouden hem vandaag ineens krijgen, dan zouden we die niet in één dag kunnen begrijpen en zouden we ook ons gedrag daarop niet meteen aanpassen. Dat is een proces dat jaren duurt. Daarom is het van belang dat organisaties hun werkplek en ICT landschap nu vernieuwen. Door het beschikbaar stellen van de laatste en nieuwste technologie, kunnen medewerkers proberen en leren. Een essentiële voorwaarde voor de digitale toekomst, voor de toekomst van werk en dus voor de toekomst van organisaties.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles