European Media Partner
Jan Scheffer LOGISTIEK EN COMMERCIE

De BV Nederland verder brengen

In 1974 is de Vereniging Logistiek Management (vLm) opgericht om logistiek en later supply chain management in Nederland op de kaart te zetten. In die afgelopen bijna 45 jaar heeft logistiek een prominente plaats veroverd in de Nederlandse economie. Het optimaliseren van interne processen en samenwerking in ketens (Supply Chain Management) heeft geleid tot lagere kosten en vooral gezorgd voor veel toegevoegde waarde in alle industrieën. Daarmee heeft onze sector in belangrijke mate bijgedragen aan de internationale positie van de Nederlandse economie.

In ieder blog, column of voorwoord krijg je door wat de laatste trends zijn. Globalisatie, individualisatie, blockchain en heel veel meer onderwerpen zorgen dat we nooit meer kunnen vertrouwen op ervaring alleen. Supply Chain Management is nu juist een vakgebied dat er voor moet zorgen dat alles beschikbaar is en betrouwbaar geleverd wordt. 


Klantvriendelijke processen en kostenbesparingen gaan in de industrie al jaren samen. Zelf kiezen wanneer een pakje wordt afgeleverd is een klantvriendelijke service die primair gericht is op het besparen van kosten door “niet thuis” zijn. Nieuwe voedselconcepten in de zorg zijn zeer klantvriendelijk maar zorgen primair voor de reductie van verspilling. Dat alles zorgt voor een ontkoppeling in processen. Voor het eerste deel waar alles nog niet gekoppeld is aan een klant, zijn de sleutelwoorden; efficiënt, snel en betrouwbaar. Bij het tweede deel waar order en klant bekend zijn gaat het meer om: persoonlijk, flexibel en gemak. 


Maar ook zonder kostenbesparing zorgen kleine aanpassingen voor groot gemak. Een persoonlijk berichtje van de chauffeur dat hij bijna bij jouw adres is geeft veel rust. De keuze van een webshop wordt niet eens zozeer bepaald door het product of zelfs de prijs, maar door het gemak van retourzenden. 


De komende jaren zal het logistieke denken gebruikt gaan worden om tal van andere bedrijfsprocessen te optimaliseren in de gezondheidszorg, overheid en onderwijs. In de industrie zal het ketendenken plaats maken voor netwerkflexibiliteit dit vraagt echter om innovatieve processen, opleidingen spelen daar nu al op in. Ook innovaties op het gebied van warehousing, wms/tms, robotica, blockchains en transport, dragen sterk bij in het realiseren van kansen. In deze bijzondere tijden in een geweldige sector komt deze themacampagne op het juiste moment. Door de interviews met belangrijke spelers over al die belangrijke ontwikkelingen, geeft het een breed overzicht en sterk inzicht in de kansen die de BV Nederland grote stappen verder kunnen brengen. 


Jan Scheffer, Vicevoorzitter Vereniging Logistiek Management

Delen

Journalist

Related articles