European Media Partner

De anderhalve meter samenleving in de koffiecorner

We hebben de afgelopen maanden gemerkt dat we ook vanuit huis prima kunnen werken. We beantwoorden onze mails, schrijven rapporten en doen online trainingen. Maar samen sparren onder het genot van een kopje koffie? Dat hebben we de afgelopen tijd behoorlijk gemist.

Dat merkten ook Paul Bommeljé (directeur) en Robert Tinke (marketing manager) van Nestlé Professional, een organisatie die onder andere de zakelijke markt van koffie en de bijbehorende machines voorziet. “De afgelopen maanden ging onze focus allereerst uit naar de veiligheid van onze medewerkers en de productveiligheid voor klanten en partners”, vertelt Bommeljé. “Toen dat allemaal in orde was zijn we met onze klanten in gesprek gegaan over hoe we hen additioneel het beste konden ondersteunen. Tegelijkertijd zijn we begonnen met het vormgeven van de nieuwe realiteit. De focus lag daarbij op de rol van het kantoor en het kopje koffie dat we daar drinken. Waar koffie voorheen vooral functioneel was, iets wat je dronk om de dag door te komen, wordt de koffiecorner nu steeds meer gericht op het terugbrengen van de sociale interactie. Men wil weer met elkaar om de tafel met een kop koffie, om te kunnen sparren en nieuwe ideeën te bedenken.”



Paul Bommeljé, directeur bij Nestlé Professional & Robert Tinke, Marketing manager bij Nestlé Professional


Echter, de anderhalve meter maatregel zorgt ervoor dat we onze koffiemomenten toch anders moeten inplannen dan voorheen. “Als je het goed organiseert, is het nog steeds mogelijk om samen van koffie te genieten”, vertelt Tinke. “Denk daarbij bijvoorbeeld aan stickers op de vloer en posters die mensen herinneren aan de te behouden afstand, of een speciale touch pen waarmee men het koffieapparaat kan bedienen. Als iedereen zo’n pennetje gebruikt hoeft er niemand daadwerkelijk aan de koffiemachine te komen en blijft deze schoon. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de standaard hygiënevoorschriften, zoals handen ontsmetten voor en na het koffiezetten. Dan kan men gewoon weer samen genieten van een kopje koffie.”


Het belangrijkste verschil met voorheen is dat het kopje koffie nu echt een emotionele rol gaat spelen. “We hebben maandenlang alleen maar achter ons computerscherm gezeten en dat komt je gezondheid noch je concentratie uiteindelijk ten goede”, stelt Bommeljé. “Daarom wordt de koffiecorner nu een plek waar men echt fysiek samenkomt. Men wil meer de tijd nemen om gezellig samen koffie te drinken en samen te overleggen, al is het op aangepaste afstand. Voor bedrijven is dit dan ook een goed moment om te investeren in een goede kop koffie en zo iedereen weer welkom terug te heten op kantoor.”


Uiteindelijk gaat veiligheid, ook in de koffiecorner, natuurlijk boven alles. “Laten we vooral verstandig teruggaan naar kantoor”, stelt Bommeljé. “Dat kan voor iedere werkgever iets anders betekenen. De ene wil graag een extra machine zodat piekvorming opgevangen kan worden en er geen lange rijen ontstaan. Anderen zorgen voor een gespreide binnenkomst om drukte bij het apparaat te voorkomen, of willen misschien zelfs een saaie vergaderzaal ombouwen naar een heuse koffiebar met kwaliteitskoffie. Het belangrijkste is dat we dit veilig blijven doen. Alleen dan kunnen we onze werknemers weer welkom heten met een heerlijke kop koffie.”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles