European Media Partner

Credit management in het digitale tijdperk

Credit management wordt door veel organisaties als een kostenpost gezien. Bedrijven vinden het lastig om hun klanten te storen en uitstaande gelden te incasseren, of om orders niet snel genoeg vrij te kunnen geven. Ook denken ze vaak dat het debiteurenbeheer onnodig veel geld kost. Maar elke grote of kleine onderneming krijgt er vroeg of laat mee te maken. Zeker nu door de coronapandemie facturen niet op tijd voldaan (kunnen) worden en betalingen volledig uitblijven. De openstaande posten vallen onder debiteurenbeheer en de personen die op deze afdelingen werken moeten op een steeds creatievere wijze achter openstaande bedragen aan. 

Credit management wordt door veel organisaties als een kostenpost en teveel gedoe gezien, vertelt Raimond Honig, MBA, deeltijdopleider in credit management en Chief Operating Officer bij Master in Finance. “Bedrijven vinden het lastig om hun klanten te storen en uitstaande gelden te incasseren, of om orders niet snel genoeg vrij te kunnen geven. Ook denken ze vaak dat het debiteurenbeheer onnodig veel geld kost. Bij credit management gaat het juist over transacties inzichtelijk maken binnen een organisatie. Hoe loopt jouw geld- en goederenstroom? Hoe verklein ik de Cash Conversion Cycle binnen mijn bedrijf? Met andere woorden als ik er een euro in stop, hoe snel is deze weer beschikbaar inclusief gerealiseerde marge? Als je die stromen op de juiste manier weet te verwerken zie je op de euro nauwkeurig terug wat het je als bedrijf kost als je een klant iets op krediet levert en heb je daarbij ook nog de meeste risico’s goed in kaart. Bovendien scheelt dat ook vaak een enorme strijd met je verkoopafdeling. Verkopers hebben na een deal graag een perfecte klant voor ogen, maar door de kostenprijs calculatie modellen erop los te laten wordt in een klap duidelijk hoeveel marge een klant daadwerkelijk oppeuzelt.”


Een zichtbare verandering in de sector is het toepassen van (big) data, gaat Honig verder. “Snel betalen met een QR code via een bank app of afrekenen met een betaallink per sms zijn enkele transacties die steeds meer zichtbaar zijn binnen de markt van het credit management. Het verzamelen van gegevens en achtergronden om met kennis steeds beter te sturen zorgt ervoor dat we sneller kunnen incasseren op de manier waarop klanten graag geïncasseerd willen worden. Een ander voordeel van data is dat het een voorspellende waarde heeft. Het zijn handige tools. De klant hoort altijd centraal te staan, als bedrijf ontleen je hier je bestaansrecht aan. Helaas is het nog zo dat bij veel bedrijven de klanten pas centraal worden gesteld als ze hun rekening niet betalen.” 


Ondanks al deze veranderingen blijft de klantbeleving, ook bij het niet nakomen van zijn of haar verplichtingen echt belangrijk, besluit Honig. “We maken ons druk om de customer journey aan de voorkant, maar deze is net zo belangrijk aan de achterkant. Immers wanneer de afwikkeling niet goed verloopt is de kans op nieuwe omzet bij deze klanten snel verkeken. Incasseren blijft hoe dan ook mensenwerk. Primair gaat het om het uitroepen van de wederkerigheid. Er is een dienst of een product geleverd en daarvoor ontvangt u een factuur. Een vrij simpele boodschap waar je geen discussie over hoeft te hebben. Een discussie heb je pas als de dienst niet goed geleverd is of niet op tijd aankomt.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles