European Media Partner

Corona-proof thuiswerken of terug naar kantoor?

Sinds de eerste officiële coronabesmetting in Nederland op 27 februari van dit jaar is er van alles veranderd. Ook in het koopgedrag van consumenten en bedrijven – dat merkten we meteen. Er kwamen substantieel minder bezoekers naar onze fysieke winkels, ook al voldeden we aan alle richtlijnen van het RIVM. Daarentegen namen de online verkoop en ‘online pick up’ – waarbij je online een bestelling plaatst en korte tijd later in de winkel van jouw voorkeur oppikt bij een speciaal ophaalpunt – sterk toe. En de vraag vanuit onze zakelijke klanten spitste zich direct toe op oplossingen om gemakkelijk en snel thuis te kunnen werken.

Opvallend was dat er in de eerste fase van de coronacrisis toenemende behoefte was aan gezondheidsproducten. We verkochten meer klinische thermometers en, toen het hamsteren begon, ook veel extra keukenproducten zoals vrieskisten, broodbakmachines en waterzuiveringskannen. 


Met het massale thuiswerken en ‘home schooling’ ontstond er vervolgens een gigantische vraag naar producten als laptops, webcams, beeldschermen, harddisks en WiFi-versterkers. Ik weet nog dat er begin april geen notebook, headset of toetsenbord meer te krijgen was. Ook de vraag naar videobelsoftware nam een enorme vlucht. 


Videobellen is definitief doorgebroken en we hebben met z’n allen de mogelijkheden van omgevingen als Microsoft Teams ontdekt. Hiermee is het eenvoudig om je hele interne informatievoorziening en documentatie vanuit huis te organiseren, inclusief chatten, bellen en videoconference. 


Ik merk dat er nu een tweede trend ontstaat. Een trend waarbij de werkplek aan de keukentafel of aan het bureau in de slaapkamer verder wordt geoptimaliseerd of zelfs vervangen – vaak voorzien van betere apparatuur, met belangrijke aandacht voor ergonomie en kwaliteit. Denk aan hangsteunen/beugels of een standaard onder de laptop, een professionele headset en met name de juiste software. Thuiswerken lijkt ‘here to stay’.


Tegelijk bereiden veel bedrijven zich – op allerlei creatieve manieren – voor op de terugkeer van hun medewerkers naar kantoor. Ze treffen maatregelen om een veilige werkomgeving te creëren, om afstand te kunnen bewaren. Ze maken looproutes, markeren werkplekken, maken van flexplekken vaste werkplekken et cetera. Er worden kuchschermen geplaatst, elektronische afstandhouders (sensoren) en placemats onder notebooks. Men denkt na over de (her)indeling en plaatsing van koffiemachines en de routing daar naartoe. 


Wij zien in dit kader de vraag ontstaan naar kleinere koffiemachines, koelkasten om de eigen lunch in te bewaren en allerlei hygiëneproducten. Dit is volop gaande, waarbij ik verwacht dat de oplossingen vooral na de zomervakantie vol ingezet zullen worden door bedrijven. Uiteraard proberen wij om hen, bedrijven en ondernemers, hierbij zo goed mogelijk te ondersteunen. 


Ik ben trots op de sterke ondernemersgeest van Nederland! 


Marcel Honsbeek, 

Head of B2B MediaMarkt Nederland

Delen

Journalist

Related articles