European Media Partner

Corona is een resetknop: van winkelen naar order picken

Zo’n tien jaar geleden begon e-commerce wortel te schieten en startte in Nederland een groot project op het gebied van verpakken voor deze nieuwe vorm van retail. Sindsdien groeit de sector gestaag door. Na boeken, elektronica en kleding zijn nu de levensmiddelen aan de beurt. Met dank aan Corona. 

“Waar een aantal jaren geleden de AH to go en thuisbezorging van onze maaltijden exotisch waren is het nu de standaard”, vertelt Michael Nieuwesteeg, directeur van NVC Nederlands Verpakkingscentrum. “Vroeger gingen we onder meer naar de supermarkt voor de verrassingen en het sociaal contact, maar mede door de coronacrisis zijn we het winkelen meer als order picken gaan ervaren. En dat is een ontwikkeling die ik ontzettend leuk vind. Het brengt namelijk veel leuke, zelfs fundamentele veranderingen op verpakkingsgebied met zich mee. Zo is er een bekende online supermarkt die met een speciaal ontworpen elektrische truck rijdt om de boodschappen te bezorgen en nu zijn verpakkingen van de producten aanpast om zo de ruimte in het wagentje optimaal te benutten.”


Alles is daarbij gericht op de verpakkingen, gaat Nieuwesteeg verder. “De truck is precies zo breed dat er twee kratten naast elkaar kunnen en de vormen van verpakkingen worden aangepast zodat er meer in de kratten past. Vanaf de jaren tachtig reden we allemaal met de auto naar de grote supermarkten voor de boodschappen en de coronacrisis heeft ons een spiegel voorgehouden. Maar nu willen we niet meer naar de supermarkt voor onze boodschappen en tegelijkertijd willen we ook niet meer met de auto naar de supermarkt, voor diegene die nog wel gaan. De trucks die onze boodschappen aan huis brengen moeten dan ook elektrisch zijn en bijvoorbeeld ook nog eens de geleegde kratjes meenemen voor hergebruik.”


En deze ontwikkeling gaat nog verder, aldus Nieuwesteeg. “Want in Japan zijn ze bezig om voor ouderen niet alleen de boodschappen aan huis te bezorgen, maar dan ook tegelijkertijd de medicijnen te laten bezorgen. Dat geldt ook voor herhalingsrecepten van medicijnen om zo onder andere bezoeken aan de huisarts of het ziekenhuis te verminderen. Als er namelijk aan het puffertje voor de astma kan worden gezien hoe vaak en hoe goed dat wordt ingedrukt, kan er samen met de arts online bekeken worden of de patiënt een nieuw puffertje moet en zien of het puffertje überhaupt wel gebruikt wordt.” 


De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat we de resetknop hebben ingedrukt en onszelf de vraag kunnen stellen: hoe kunnen we op een betere manier aan onze producten komen? Nieuwesteeg: “Dit biedt ook mooie perspectieven uit milieuoogpunt, bijvoorbeeld voor de recycling van de door ons als consument geleegde verpakkingen. Dit omdat recyclen niet alleen maar inzamelen is, maar vooral wat we er vervolgens weer mee doen. De wereld verpakt iedere seconde zo’n driehonderdduizend keer een product en datzelfde aantal producten pakken we met z’n allen iedere seconde iets later weer uit. Deze backend voor honderd procent milieuverantwoord dichtzetten is heel belangrijk, bijvoorbeeld om er zeker van te zijn dat er voortaan geen plastic verpakkingsafval ‘per ongeluk’ in de zee belandt.”


Aan de voorkant is de consument zich meer en meer bewust van de plasticfolies om de komkommers en het scheiden van afval, besluit Nieuwesteeg. “Maar wat er vervolgens gebeurt met de lege verpakkingen, de backend en de impact daarvan, is nog niet altijd duidelijk, ook niet bij de retailers, afnemers en producenten van de verpakkingen. Terwijl daar kan worden voorkomen dat de verpakkingen een gevaar voor het milieu gaan vormen en we daar kunnen zorgen dat ze op een milieuverantwoorde manier weer kunnen worden gebruikt. Alleen verpakkingen inzamelen is niet genoeg voor een duurzame toekomst, maar van het begin tot eind de controle houden, in combinatie met goede samenwerkingsvormen, zal ertoe leiden dat verpakken ook in de toekomst een duurzame activiteit blijft.


Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles