European Media Partner

Chatbots in de zorg bieden mogelijkheden

eHealth-oplossingen beginnen steeds meer een vast onderdeel van onze gezondheidszorg te worden. Dit zien we onder andere in de inzet van chatbots.

In de zorg neemt de werkdruk al jaren toe. Digitalisering, automatisering en kunstmatige intelligentie zijn tools die kunnen helpen om deze druk ietwat te verlichten en de zorgverlener te ondersteunen. Een goede chatbot, met een sterk algoritme en beschikking over actuele en correcte informatie kan een goede toevoeging zijn voor de zorg, zo meldt Innovation Origins.


We zagen immers al een verschuiving naar online consults, waarbij je een foto van bijvoorbeeld een wond of een vreemd plekje kan uploaden om deze te laten besturderen door de huisarts. Een chatbot gaat een stap verder en kan veel gestelde vragen beantwoorden, zo stelt Yuan Lu, universitair hoofddocent ‘design for healthy and active ageing’ aan de Technische Universiteit Eindhoven. De chatbot kan met behulp van een algoritme het juiste antwoord vinden, waardoor deze patiënten snel van een eerste advies kan voorzien. Dat verlicht de druk op de huisarts en stelt de patiënt gerust.


Ook kan een chatbot goed helpen bij preventieve zorg, meldt Innovation Origins. Bijvoorbeeld bij het verbeteren van de leefstilj. De chatbot kan op vaste momenten een aantal vragen stellen aan de cliënt en hen direct voorzien van advies. Je zou het in feite kunnen zien als een interactief dagboek dat steun en motivatie biedt om je gezonde leefstijl vast te houden.

Delen

Journalist

Related articles