European Media Partner

Bewuster met verpakkingen omgaan draagt bij aan duurzame groei

De consument wordt zich steeds bewuster van het milieu. In het geval van e-commerce vindt de consument het steeds belangrijker in wat voor verpakking zijn bestelling komt. Is deze niet te groot voor het bestelde product, bevat deze niet onnodig opvulmateriaal en van welk materiaal is het gemaakt?

“De vraag die de producenten van verpakkingsmateriaal krijgen is dan ook: hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze zo duurzaam mogelijk wordt?”, vertelt Philip Bautil, Managing Director DS Smith Packaging Benelux. “Al snel gaat het over het materiaal van de verpakking. Belangrijk, maar wat veel bedrijven vergeten is de gehele reis die de verpakking aflegt. Van grondstofwinning naar productie, van inpaktafel naar consument en van recycling tot hergebruik. De vraag om deze gehele reis te verduurzamen is veel relevanter.” Als voorbeeld wordt de fashion branche aangedragen, die veel te maken heeft met retourzendingen. Op het moment dat deze retourstroom goed gemanaged wordt kun je een deel van de reis verduurzamen. “Veel verpakkingen zijn helemaal niet ontworpen om eenvoudig te retourneren, waardoor een klant veel tape moet gebruiken om het idee te hebben deze veilig retour te kunnen sturen. Terwijl er veel mogelijkheden zijn om een verpakking zo te ontwerpen dat de consument daar geen extra tape voor nodig heeft. Deze constructies zorgen er ook voor dat de retourafdeling minder handling heeft en dus meer pakketjes per uur kan verwerken. Een dubbele winst dus.”


Philip Bautil, Managing Director DS Smith Packaging Benelux


Ook het opvulmateriaal is voor veel consumenten een doorn in het oog, gaat Bautil verder. “Velen vinden dit schadelijk voor het milieu en onnodig. Maar zodra je het opvulmateriaal weghaalt en het product beschadigt, breng je uiteindelijk meer schade aan het milieu dan met opvulmateriaal. Webshops kunnen hier een test voor aanvragen. Bij het testen zonder opvulmateriaal zien wij vaak dat het opvulmateriaal niet nodig blijkt te zijn. Wanneer dit het geval is kan ook de verpakking kleiner worden. Het testen is dan ook belangrijk om uiteindelijk de gehele reis van de verpakking te kunnen verduurzamen. Bovendien, minder opvulmateriaal betekent ook minder handling en minder kosten.”


Niet alleen duurzaamheid in het algemeen, maar ook specifiek de circulariteit van verpakkingen wint aan belangrijkheid. Bautil: “Een circulaire verpakking is door slim ontwerp en materiaalkeuze na gebruik goed te recyclen en kan daarna dus weer opnieuw gebruikt worden. Verpakkingen van papier en karton lenen zich hier uitstekend voor omdat deze gemaakt zijn van hernieuwbare bronnen. Dat wil zeggen, gemaakt van grondstoffen die ook weer aangroeien, zoals papier van hout dat duurzaam beheerd wordt. Een bijkomend voordeel is dat deze duurzaam beheerde bossen elk jaar in omvang toenemen. Bij het gebruik van plastics is dit lastig, want plastic komt niet uit hernieuwbare bronnen en wordt in de praktijk veel minder goed gerecycled.”


Door samen kritisch naar de rol van verpakkingen in de gehele supply cycle te kijken, kunnen verpakkingsproducenten en webshops de focus leggen op het managen van de groei, besluit Bautil. “De enorme hoeveelheid aan pakketten elke dag de deur uitkrijgen is voor veel webshops elke dag weer een uitdaging. Belangrijk is dan om te kijken waar de bottlenecks liggen in de reis van de verpakkingen. Verkoop je bijvoorbeeld kleding en je groeit twee keer zo hard dan nemen de retourzendingen ook twee keer zo hard toe. Zit een bottleneck bijvoorbeeld op de inpakafdeling, dan moet je kijken naar snel opzetbare verpakkingen met een minimum aan opvulmateriaal. Zo zijn er nog talloze andere mogelijkheden waarmee je met verpakkingen kunt bijdragen aan een duurzame groei en (behoud van) winst voor de onderneming.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles