European Media Partner

Bewegen is goed, maar meer beweging is beter

Bewegen is goed voor je. Allereerst verlaagt het de kans op ziekten, zoals diabetes en hart- en vaatziekten, maar het zorgt ook voor een verbetering van de spierkracht en algehele fitheid. Daarnaast zorg je door te bewegen ook nog eens voor je mentale gezondheid. 

“Beweging heeft namelijk een positief effect op het zelfvertrouwen en de eigenwaarde van de mens”, vertelt Maureen Ros, specialist fit & gezond bij Kenniscentrum Sport & Bewegen. “En matig intensief bewegen heeft ook een positief effect op ons immuunsysteem. Beweging zorgt namelijk voor een ontstekingsremmend effect in ons lichaam. Het afgelopen jaar is er volop aandacht geweest voor een gezonde leefstijl en een gezond immuunsysteem, maar het is nu zaak om ook op de lange termijn te blijven bewegen.”


De Gezondheidsraad heeft beweegrichtlijnen opgesteld die duidelijk maken hoeveel beweging nodig is voor een goede gezondheid, gaat Ros verder. “Voor volwassenen is dat per week 150 minuten bewegen (waarbij de ademhaling versnelt en hartslag verhoogt) en twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen. Als je veel zit raden we je aan om op meerdere momenten op de dag even kort te bewegen. Beweging betekent niet altijd dat je je helemaal in het zweet hoeft te werken. Beweegmomenten zoals een keer extra de trap op- en af lopen is ook al goed. En hoe meer je dit op een dag doet, hoe beter.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles