European Media Partner

Bestellen en betalen kan gemakkelijker en sneller

Als horecagasten de kans krijgen om sneller, gemakkelijker en misschien wel leuker af te rekenen, dan leidt dat gegarandeerd tot een hogere omzet, benadrukt betalingsdeskundige Paul Kerkhof. “Als je op het terras zit, je hebt weinig tijd en je weet dat het afrekenen lang duurt, dan is de kans groot dat je het dessert of tweede kop koffie niet bestelt. Bovendien wordt de tafel onnodig lang bezet gehouden wanneer afrekenen veel tijd kost.”

Zoals vrijwel iedere bedrijfstak zit ook de horeca middenin een transitiefase. Als het gaat om bestellen en betalen, bestaan er nog veel verbeterpunten. Het efficiënter maken van het bestel- en betaalproces had tot nu toe vooral van doen met het toevoegen van aanvullende (mobiele) betaalautomaten en zelfservicekiosken. En eerlijk is eerlijk: deze ‘afrekentransitie’ levert duidelijk extra gemak en snelheid op. “Het is nog niet eens zo lang geleden dat je eerst de bediening moest wenken, de bon naar je tafel werd gebracht om vervolgens achter de bediening aan te lopen om bij een centraal betaalpunt te kunnen afrekenen. Dat is ondertussen echt verleden tijd. Nu kunnen gasten in negen van de tien gevallen aan tafel afrekenen”, vertelt Kerkhof, die eraan toevoegt dat ook een zelfservicekiosk efficiëntie kan bieden. Een dergelijke oplossing is echter geen uniforme oplossing voor iedere horecazaak.

 

Toch is het juist zelfservice die op korte- en middellange termijn zal leiden tot grote veranderingen in de horeca, benadrukt Kerkhof. Met name daar ligt de sleutel tot gemak en snelheid. Gasten kunnen via de eigen smartphone een tafelnummer doorgeven, een menukaart downloaden, een bestelling doorgeven en afrekenen. De bediening kan zich zo volledig focussen op het uitserveren van de bestellingen en volledige aandacht geven aan de gasten. Zo wordt personeel niet meer afgeleid door zaken die klanten zelf kunnen, maar ook graag zelf willen regelen.

 

Onder invloed van deze zelfservicetrend biedt zich een groot aantal nieuwe bestel- en betaaloplossingen aan. Bovendien zullen er nog vele volgen. Een aantal van deze oplossingen vraagt om het downloaden van een specifieke betaal- en/of bestelapp door de horecabezoeker. Daarnaast zal er in een aantal gevallen een integratie van de bestel- en betaalmodule met het kassasysteem noodzakelijk zijn om het proces nog verder te optimaliseren.

 

Een simpel voorbeeld van een dergelijke integratie is het afbeelden van een QR-code op de kassabon. Bij iedere bestelling kan er een dergelijk bonnetje worden meegegeven. Gasten kunnen met een betaalmethode als iDeal of met de nieuwste betaalapps eenvoudig de bon scannen en afrekenen. Kerkhof: “Gelukkig wordt na de betaling de bon automatisch afgeslagen op de kassa, zodat geen ongemakkelijke situaties kunnen ontstaan. Je wilt je klanten na een prettige ervaring niet onnodig beschuldigen van het weglopen zonder te betalen.” 

 

Er bestaan ook laagdrempelige oplossingen waarbij naast betalen ook direct besteld kan worden. Deze oplossingen hebben als voordeel dat er geen specifieke app gedownload hoeft te worden, maar dat slechts het scannen van een QR-code of NFC sticker op de tafel volstaat om een bestelling te kunnen plaatsen. “Deze oplossingen schelen niet alleen een hoop tijd, maar zijn tevens slim genoeg om tijdens het bestelproces de klant aan te zetten tot een aanvullende aankoop.”

 

Bijkomend voordeel is dat de horecaondernemer met nieuwe technieken de kans krijgt om meer te weten te komen over zijn gasten. Als de gast namelijk bereid is om persoonlijke gegevens via de app achter te laten, kan de ondernemer op een relatief eenvoudige manier doelgerichte acties delen. Daardoor is de kans groot dat gasten vaker zullen terugkomen.

 

In de horeca draait alles om beleving en service. Nieuwe methoden om te bestellen en te betalen dragen daar zeker op een positieve manier aan bij. Kerkhof: “Het invoeren van nieuwe betaal- en besteloplossingen kan mijn inziens nooit gezien worden als doel op zich, maar als middel om de beleving en service van de horecaonderneming te optimaliseren.”

Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles