European Media Partner

Being talked about…

“There is only one thing in the world worse than being talked about, and that is not being talked about”, aldus de Engelse schrijver Oscar Wilde in zijn boek The Picture of Dorian Gray.

Eigenlijk is mijn uitgangspunt bij negatieve publiciteit altijd deze uitspraak van Oscar Wilde, maar als directeur van NRK Verpakkingen, de branchevereniging van producenten en handelaren van kunststof verpakkingen, verlang ik ook wel eens naar “not being talked about” als ik weer een minder complimenteuze tekst over kunststof verpakkingen onder ogen krijg…


Gelukkig gaat dat gevoel doorgaans weer snel voorbij, en schakel ik over op de kansen die communicatie biedt. En dat is ook de juiste grondhouding bij deze campagne.


Want er moet over verpakkingen gesproken worden! Ongeacht het materiaal worden ze te vaak gebruikt zonder dat de gebruiker zich de toegevoegde waarde realiseert. Zonder verpakking zou het verpakte product waarschijnlijk minder gemakkelijk vervoerd, of zelfs niet eens gebruikt kunnen worden. Ook zou de gebruiker waarschijnlijk vitale kennis over het verpakte product ontberen, waarbij ik het nog niet eens heb over het bewaren of opslaan van het product. En dat zijn alleen nog maar de voordelen bij de gebruiker!


Ook voor merkeigenaren en supermarkten bieden verpakkingen eigenlijk alleen maar voordelen: denk maar aan de functie van de verpakking bij logistiek, uitstalling, communicatie met de consument, you name it!


En zo komen we bij een wezenlijk punt in de huidige discussie over ons streven naar duurzaamheid via circulariteit: er is geen duurzaamheid zonder functionaliteit! Omdat veel verpakkingen en verpakkingssystemen nog zijn bedacht en uitgewerkt vóór de nadruk op circulariteit, heeft er een ongebreidelde stapeling van eisen en functies voor alle stadia in de levenscyclus plaatsgevonden. De verpakkingsindustrie (de fabrikanten van verpakkingen) heeft steeds alle wensen van de verpakkende industrie (merkeigenaren en supermarkten) kunnen vervullen, zelfs als dit tot overdimensionering en (soms) verminderde functionaliteit leidde. 


Laten we dus over verpakkingen spreken, bij voorkeur in positieve zin, gebaseerd op de juiste uitgangspunten (start bij functionaliteit) en betrouwbare informatie!


De informatie in deze publicatie biedt daartoe een goede aanzet!


Roger Loop, Directeur NRK Verpakkingen

Delen

Journalist

Related articles