European Media Partner

Badkamers voor de toekomst

Huizen zijn niet meer om eeuwig in te wonen. Badkamers veranderen daardoor ook.

De Nederlandse designer Marcel Wanders is niet iemand die trends volgt. Als je ze al kunt waarnemen, ben je te laat. Dat wil niet zeggen dat hij ontwikkelingen in de manier waarop we leven, wonen en werken links laat liggen. De veranderingen in wie we zijn en hoe we leven, daar kan hij als designer ook niet aan voorbij.

 

Zo ziet Wanders dat de manier waarop we wonen verandert. “Steeds meer mensen nemen een kleinere woning in een groter gebouw. Dat gebouw heeft faciliteiten als een zwembad, relaxruimte, een gym of een spa. Het huis wordt dus kleiner, maar de directe leefomgeving groter.”

 

Een huis is voor velen bovendien niet meer het thuishonk dat het eerder wel was. “Als je me tien jaar geleden had gevraagd naar het huis van de toekomst, had ik iets gezegd als dat het huis steeds meer een uitdrukking van karakter en individualiteit zou worden”, bekent Wanders. “Maar als je naar de huidige tijd kijkt, zie je het omgekeerde gebeuren. We verhuizen vaker, wonen korter in ons huis en gaan langer op vakantie. Vervolgens gaan we ons huis ook nog Airbnb’en en hebben we vaker mensen op bezoek. Allemaal aspecten die invloed hebben op de woning.”

 

Public terrain en private terrain wisselen van positie, verwacht hij daarom. “Huizen worden objectiever en minder persoonlijk. Terwijl public terrain, of het nu gaat om Schiphol, een restaurant of zwembad, steeds meer wordt ontworpen alsof het individuen zijn. Dat is nog geen trend, maar het gaat, denk ik, wel gebeuren. Dat is buitengewoon interessant, in tegenspraak met wat we aan doen waren als designers.”

 

Bewoners houden daar bij de inrichting van hun huis soms rekening mee – een slot op de kast om je eigen spullen veilig op te bergen bijvoorbeeld. “Het houdt ook in dat badkamers zo gemaakt worden dat volgende eigenaren daar super blij mee zijn”, zegt Wanders. “‘Laten we iets maken dat de volgende bewoner er niet uit hoeft te slopen.’ Dat is duurzamer, ik denk dat dat heel mooi is.”

 

Wanders verwacht wel dat we de ervaringen die we bijvoorbeeld in hotels opdoen meenemen naar huis. Het hotel wordt steeds meer een experience op zichzelf en de badkamer is daar een mooi onderdeel van. Niet dat de hotelkamer een-op-een zal worden overgenomen – heeft iemand al een minibar thuis? – maar het gevoel van de hotelkamer misschien wel. “Het gevoel dat je op vakantie bent, wil je thuis ook. Die ervaring neem je mee, een hogere kwaliteit die je nastreeft in je leven.”

 

Hij heeft de tijdloosheid mee kunnen nemen in een collectie die hij onlangs ontwierp voor een Zwitsers bedrijf. Wanders heeft gebruik kunnen maken van SaphirKeramik, een dunner, maar zeer sterk keramiek. “Het heeft een bijzonder keramische kwaliteit, waardoor we een heel dun en scherp product hebben kunnen maken. Een fantastische nieuwe techniek.” 

 

Wanders is trots op het resultaat. “Het is een bijzondere collectie geworden. Heel modern in zijn techniek, maar tegelijk met een klassieke twist”, zegt hij. “Dat is iets dat we al sinds jaar en dag proberen te doen; design maken dat naar voren kijkt, maar dat ook klassieke waarden meeneemt. We willen niet dat ontwerpen kortstondig of nieuw zijn, we willen dat ze er zijn. Dit is een collectie die echt modern is én ook een klassiek gevoel heeft.”

Feit

Marcel Wanders (1963) is een designer (produkt & interieur). Hij werkt, in samenwerking met Gabriele Chiave, Creative Director, en een 50-koppig team, voor merken als Alessi, KLM, Hyatt Hotels Corporation en Louis Vuitton. Zijn ontwerpen zijn te zien in verschillende bekende musea, onder meer Centre Pompidou (FR), MoMA (US) en het Stedelijk Museum Amsterdam. Wanders is tevens medeoprichter en artdirector van het designlabel Moooi.

Delen

Journalist

Mark van der Heijden

Related articles