European Media Partner

Artificial Intelligence in advocatuur en fiscaliteit kan een hoop tijd besparen en kansen verhogen

Advocaten en fiscalisten besteden een hoop tijd aan het zoeken en lezen van wetten, artikelen en jurisprudentie. Het analytisch bestuderen en het presenteren van een zo compleet mogelijk dossier is een kerntaak van iedere jurist. Daar gaat veel tijd in zitten en vaak zijn dit repetitieve herhalingen. Een proces dat een hoop tijd en energie kost.  

Het is nu aan de advocatuur en fiscaliteit om ook deze ontwikkeling met AI op te pakken en door samen te gaan werken de bereidheid te tonen om AI als waardevolle tool toe te gaan passen.

“Na een avondje met een vriendin die juriste is kwam naar boven hoe ongebruiksvriendelijk en achterhaald veel tools in de juridische markt zijn en wat de gevolgen daarvan zijn”, vertelt Koen Aarns, expert AI oplossingen. “Daarover verbaasde ik mij enorm, want in deze markt werken slimme en mondige mensen. Bovendien heeft de advocatuur al stappen gemaakt wat betreft digitalisering. De stap van papier naar digitaal is grotendeels doorlopen. Hierdoor is alles voor iedereen online te vinden. Dit was een grote ontwikkeling in de advocatuur waar iedereen dan ook gewend aan moest raken. De vraag is echter: waarom lopen er nog altijd processen, zoals het zoeken van bruikbare content, zo traag en inefficiënt?”


Het diepgravend onderzoek verbeteren, dat is het doel met AI, gaat Aarns verder. “Automatiseringstools worden ook al in de advocatuur en fiscaliteit gebruikt, met name voor contracten, maar nog altijd zitten jonge advocaten en fiscalisten soms tot diep in de nacht te zoeken naar de juiste jurisprudentie om een zo compleet mogelijk dossier te kunnen presenteren. Een efficiënt zoekproces begint op dit moment bij de juiste zoekterm. Dit is erg lastig want niet elke rechter gebruikt in een arrest dezelfde woorden voor een bepaald concept. En wanneer iets relevants is gevonden wil dit nog niet zeggen dat dit voldoende is voor een winnend standpunt of compleet advies. Wat als de tegenpartij net een document meer heeft gevonden?”


Een gereedschap van de specialist, dat moet Artificial Intelligence in de advocatuur en fiscaliteit zijn. Aarns: “Bij Netflix wordt het gedrag van de gebruiker geanalyseerd om vergelijkbare films of series te suggereren. Dat is ook wat er met AI met het zoeken van jurisprudentie en artikelen kan worden gedaan. Een algoritme kan de informatiebehoefte van een advocaat of fiscalist herkennen en bepalen wat de context is van de casus waaraan hij of zij werkt. Vervolgens suggereert de AI welk document er nodig is om het advies compleet te maken.”


De juridische markt moet zijn bereidheid laten zien om AI te implementeren, besluit Aarns. “De digitalisering was al een enorme stap. Het is nu aan de advocatuur en fiscaliteit om ook deze ontwikkeling met AI op te pakken en door samen te gaan werken de bereidheid te tonen om AI als waardevolle tool toe te gaan passen. Juist deze kennisintensieve sector leent zich goed voor AI, omdat vele teksten moeten worden gevonden voor een zo goed en compleet mogelijk dossier. De bereidheid om te willen experimenteren met nieuwe technieken kan ervoor zorgen dat niet alleen veel tijd wordt bespaard, maar ook de kansen op een zo compleet mogelijk dossier voor de klant worden verhoogd. Uiteindelijk zorgt dit gereedschap voor een verhoging van de kwaliteit van het advies van de advocaat en fiscalist.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles