European Media Partner

Artiest, durf te ondernemen!

Al sinds jaar en dag volgt ongeveer een op de tien HBO-studenten een creatieve of kunstvakopleidingen in het hoger onderwijs. Grootste omissie daar: leren ondernemen.

“Dat is de kracht van creatieve opleidingen: je leert je persoonlijke idee om te zetten naar iets dat voor anderen ook interessant is.”

Marca van den Broek denkt nog steeds met plezier terug aan haar opleiding Audiovisuele Vormgeving aan de Kunstacademie in Utrecht. “Vier jaar lang heb ik er heel leuke dingen gedaan, mezelf leren ontwikkelen.” Na haar studie werkte ze twaalf jaar als uitvoerend producent en eindredacteur bij diverse televisieproducenten. “Daar heb ik pas ontdekt hoe ik het creatieve met het zakelijke kon verbinden.”


Bij de creatieve opleidingen ligt de nadruk op het kunstenaar worden – en dat doen ze ook bijzonder goed, zegt Van den Broek. “Studenten leren er conceptmatig te denken. Neem geen genoegen met het eerste beste idee, maar train jezelf verder na te denken. Leer ideeën goed uit te werken; wat wil je vertellen en welke middelen wil je daarvoor inzetten.”


Het is een kwaliteit die ze nu als coach van ondernemers in de creatieve sector en organisator van creatieve evenementen zelf toepast. “Dat is de kracht van creatieve opleidingen: je leert je persoonlijke idee om te zetten naar iets dat voor anderen ook interessant is.”


Maar dat zij creatieve ondernemers coacht, zegt ook iets over de opleidingen: het leren ondernemen is daar van ondergeschikt belang. “De corebusiness op een kunstopleiding is beter worden als kunstenaar, niet ondernemer worden. Terwijl je dat wel wordt!”


Een kunstenaar hoeft zijn oren niet te laten hangen naar de markt. “Daar hebben kunstenaars logischerwijs geen zin in, maar dat beeld klopt niet”, zegt Van den Broek. “Het is ook niet zo dat het veel tijd kost of moeilijk is. Je moet juist dichtbij jezelf blijven en vandaaruit de connectie maken.”


“Ondernemen gaat veel meer om betrokkenheid creëren, om communicatie rondom jezelf als kunstenaar te bouwen”, vervolgt ze. “Hoe ziet de groep eruit die je werk mooi vinden? Zoek zo gericht mogelijk die mensen op, anders schiet je op Facebook of Instagram met hagel.”


Dan ook kun je nadenken over hoe je je werk presenteert. “Als je weet dat vooral jonge kunstverzamelaars geïnteresseerd zijn, kun je nadenken over oplagen. Dat werkt heel goed voor deze doelgroep die vaak wat minder heeft te besteden. De oudere doelgroep benader je juist eerder in galeries.” Ze zegt het nog eens: “Betrokkenheid creëren, dat is wat je doet.”


Delen

Journalist

Related articles