Weekly News

Ingmar Voerman LEVENSSTIJL

Premium frisdranken in de mix

Anno 2018 schenken veel bars, cafés en restaurants goede, natuurlijke ‘premium’ soda waters die het ouderwets basisassortiment frisdranken in kwaliteit ver ontstijgen, zo meldt het dranktrendrapport van HBMEO. ‘Premiumization’ heeft het aanbod achter de bar in de Nederlandse horeca een flinke kwaliteitsimpuls gegeven. Wat begon met premium spirits (gedistilleerde dranken) leidde in 2005 tot de lancering van de eerste premium tonic waters.  

De gedachte achter de eerste premium tonic waters, ontwikkeld door Charles Rolls en Tim Marrillow onder de naam Fever-Tree: “Als ‘3/4e van je Gin & Tonic de tonic is, gebruik hiervoor dan het allerbeste.” 


De tonic waters die destijds de markt domineerden zorgden ervoor dat je de gebruikte gin in je gin-tonic niet kon proeven. De frisdranken waren veel te krachtig van smaak, stonden bol van kunstmatige zoetstoffen, kunstmatige aroma’s en conserveringsmiddelen. Dus reisden de heren de gehele wereld over op zoek naar de beste lokale ingrediënten, zoals natuurlijke kinine uit Congo en citroenen uit Sicilië.


In dezelfde periode werd de gin-tonic vanuit de Spaanse gastronomie heruitgevonden. Geserveerd in een mooi copa-glas, gevuld met zowel premium gin als premium tonic. Deze worden geschonken over grote, koude ijsblokken en afgemaakt met bijzondere garneringen. Deze trend verspreidde zich al snel over heel Europa. Door de populariteit van de gin-tonic ontplofte de ginmarkt de afgelopen tien jaar, er zijn nu in Nederland letterlijk honderden verschillende gins verkrijgbaar. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen bleek dat de verkoop van gin de laatste drie jaar met wel 25% gestegen is. De gasten ervaren een ‘G&T’ niet meer als een simpele mixdrank, maar als een speciale drankervaring, gelijk aan een cocktail.  Ook het aanbod premium tonic waters groeide, met nieuwe varianten waarin kruiden als limoentijm en andere smaakmakers als vlierbloesem en angostura-bast worden verwerkt.


In de slipstream van de gin-tonic trend maken ook andere vergeten mixen en soda waters een comeback achter de bar. Net zo eenvoudig te bereiden, hoogkwalitatief en verrassend. Denk aan populaire mixen als de Dark & Stormy (donkere rum met gemberbier), de Moscow Mule (wodka met gemberbier),  Horse’s Neck (bourbon & ginger ale )maar ook de Cuba Libre met rum, cola en limoen.


De kracht van deze mixen zit hem in de keuze voor bijzondere spirits en natuurlijke soda waters  met de beste natuurlijke grondstoffen als gemberwortels uit Ivoorkust, India en Nigeria, vanillestokjes uit Madagaskar en kardemom uit Guatemala. Als zoetstof wordt enkel natuurlijk rietsuiker gebruikt, net als goed gebalanceerd koolzuur voor een verfijnde bubbel. 


De moraal van het verhaal is dat het gewoon zonde is om een premium gin, wodka, rum of whisky in de mix te laten ondersneeuwen door een frisdrank die met zijn suikers en kunstmatige ingrediënten niets van de smaak overlaat. Soda waters die ontworpen zijn om het karakter van gedistilleerde dranken te dienen in de mix zijn hard op weg de nieuwe standaard te worden. 


De gast van nu wil bewuster en beter drinken. Wanneer hij of zij een gin-tonic of andere mixdrank besteld moet dit gewoon het allerbeste zijn. Een goede ontwikkeling, toch?


Feit

Geen 18, geen alcohol

Delen

Journalist

Ingmar Voerman

Related articles