Weekly News

Anne de Buck KRONIEKEN

'Normaal' is de belangrijkste trend in de horeca

We rijden in een taxi over Nathan Road in de wijk Mong Kok in Hong Kong. Het is één van de drukst bevolkte plekken ter wereld en terwijl ik uit het raam kijk snap ik waarom. Op straat krioelt het van de mensen. Het is een wijk waar je als toerist misschien niet zo snel zou belanden, maar wij zijn op weg naar Paradise Dynasty om de rainbow dumplings te proeven die ik een tijd geleden spotte op Instagram. Soup dumplings in alle kleuren van de regenboog en met vullingen van zwarte truffel tot Szechuan pepers. Een paar maanden daarvoor stuitte ik in Ho Chi Minh Stad ook op een restaurant waar alleen gekleurde dumplings op de kaart stonden. Een hype in Azië waarvan ik mij afvraag wanneer hij in Amsterdam gaat doordringen als een soort dim sum 2.0. Tijdens de reizen die ik maak voor Your Little Black Book spot ik food- en restauranttrends (en vooral ook veel hypes) over de hele wereld. Soms komen die binnen een paar maanden naar Nederland, een andere keer duurt het jaren. Toen ik afgelopen winter voor mijn nieuwe Staycation boek naar 22 steden in Nederland en België reisde waren de trends duidelijk zichtbaar. Van de opmars van vegan eten, tot zwarte juices, glitter cappuccino’s, egg waffles en van freakshakes tot restaurants waar je alles met een lepel eet of met zijn allen aan een bar eet. Qua interieur veel roze en andere felgekleurde muren en bohemian-style bistro’s ingericht met bamboe en vol met planten.


Zou ik nog een keer een half uur in een taxi gaan zitten om rainbow dumplings te eten? Waarschijnlijk niet, want zo ontzettend lekker waren ze namelijk niet. Het illustreert naar mijn mening wel een belangrijke verandering in de horeca. Namelijk die van de schifting tussen Instagram hypes en die van horecazaken die het in zich hebben om de nieuwe klassiekers te worden. Bij zo’n concept waar het vooral gaat om het hoge Instagram-gehalte is de kans dat je in korte tijd een succes wordt op social media vrij groot, maar de kanttekening hierbij is wel dat locals vaak maar één keer komen uit nieuwsgierigheid. Want overmorgen opent er wéér iets nieuws en dan gaan ze daar heen. In Amsterdam is er als je het mij vraagt maar één zaak die deze Instagrammable food hypes, zoals unicorn bowls en poké toast, écht goed vertaald en dat is Pluk Amsterdam. Een zaak die persoonlijkheid heeft en voorop blijft lopen met verrassende gerechten die ook nog écht lekker zijn. Daardoor blijf je daar ook als local terugkomen.


Als tegenhanger van alle food hypes merk ik een enorme behoefte aan ‘normaal’ in de horeca. Aan zaken waar je niet heen gaat voor het mega trendy interieur, maar juist voor het goede eten, de service en de sfeer. Ze volgen geen trends en worden populair door ouderwetse mond-op-mondreclame en echte fans. Niet persé hip en Instagrammable, maar juist daardoor zo geliefd bij iedereen die daar geen zin in heeft en op zoek is naar een restaurant dat ‘gewoon leuk’ is met lekker eten. Voorbeelden hiervan in Amsterdam zijn Enoteca Pepenero en Wijmpje Beukers. Zaken waarbij je bijna verbaasd reageert als je hoort dat ze nog maar een jaar of twee open zijn. Ze zijn zo tijdloos en eigen dat het namelijk lijkt alsof ze er altijd zijn geweest. Als je het mij vraagt is dit nieuwe ‘normaal’ een van de belangrijkste trends in de horeca voor de komende jaren en hebben juist deze zaken het in zich om de nieuwe klassiekers te worden. 


Anne de Buck (35), auteur van de boeken Amsterdam City Guide, Wanderlust & Staycation en founder www.yourlittleblackbook.me & @yourlbb en www.travelkids.co & @travelkids.co

Delen

Journalist

Related articles