Weekly News

Jan Benthem LOGISTIEK

Noord/Zuidlijn is nieuwe trekpleister

De Noord/Zuidlijn van de Amsterdamse metro is zowel in technisch als in architectonisch opzicht volledig afwijkend van de Oostlijn. “De metrolijn wordt sowieso een toeristische attractie.”

Je hoeft je niet verloren te voelen in een buizenstelsel ver onder de grond

Architect Jan Benthem, founding partner in het bureau Benthem Crouwel Architects, is de afgelopen 25 jaar nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Noord/Zuidlijn, die deze week zijn feestelijke opening beleefde. De belangrijkste uitdaging ten opzichte van de Oostlijn is de wijze van bouwen. Werd de Oostlijn vanaf het maaiveld gebouwd, waardoor huizensloop onvermijdelijk bleek, de Noord/Zuidlijn is onder de stad doorgeboord.


Amsterdam bleef sloop
van huizen dus bespaard, terwijl deze nieuwe bouwvorm wel tot consequentie had dat de lijn tot dertig meter onder de oppervlakte kwam te liggen. “De uitdaging daarbij was dat we de passagiers zo rechtlijnig mogelijk naar de stations wilden krijgen. Als passagier wil je immers niet de beleving diep onder de grond je weg moeten zoeken. Er is behoefte aan contact met het straatniveau”, stelt Jan Benthem.


De meest in het oog springende oplossing daartoe zijn de lange rolbanen, die passagiers vanaf straatniveau naar de stations brengen. Door gebruik van daglicht ervaar je zelfs op een diepte van dertig meter een zekere binding met de straat erboven. “Bovendien hebben we snelle routes gecreëerd. Je hoeft je niet verloren te voelen in een buizenstelsel ver onder de grond. Er bestaat direct contact tussen mensen in de passagiersstromen, zonder dat de drukte te benauwend wordt ervaren.”

 

Wat Jan Benthem ook aanspreekt is de route van de lijn, die min of meer dezelfde koers aflegt als de straten erboven. Als Amsterdamse passagier kun je zo virtueel ervaren waar je bent ten opzichte van de bovengrond. Die herkenbaarheid zal voor toeristen minder zijn, maar die zullen zich ongetwijfeld amuseren met de prachtige kunst die voor elk station zo karakteristiek is. De Noord/Zuidlijn wordt daarmee ongetwijfeld een toeristische trekpleister, reageert Jan Benthem.

 

De hagelnieuwe metrolijn ging eerder deze week open. Er vinden allerlei feestelijke activiteiten plaats, niet alleen op de stations, maar ook eromheen. Amsterdam maakt zich op voor een unieke gebeurtenis, benadrukt wethouder Sharon Dijksma, die in de hoofdstad verantwoordelijk is voor verkeer, vervoer, water en luchtkwaliteit: “De Noord/Zuidlijn gaat veel betekenen voor de stad. Zo ligt Noord ineens op ruim vijf minuten van het centrum, maar komen ook de RAI en de ZuidAs op een steenworp van bijvoorbeeld het Rokin te liggen. Ook zien de stations van de lijn er prachtig uit. Bijvoorbeeld station Rokin, waar je als je op de roltrap staat de vitrines met archeologische vondsten kan bewonderen.”

Feit

De Noord-Zuidlijn heeft een lengte van 9,7 kilometer, waarvan circa 7,1 kilometer ondergronds ligt. De reistijd van station Zuid naar station Noord is 15 minuten, tussen Zuid en Centraal Station 10 en tussen Centraal Station en Noord 5.

Delen

Journalist

Hugo schrameyer

Related articles