Weekly News

Quinten Snijders en Siem Haffmans ZAKELIJKE MOBILITEIT

Nieuwe vrachtwagen milieuvriendelijker dan scooter

Het gros van de transportbedrijven kiest liever een nieuwe dan een gebruikte truck. Innovatie in de logistieke wereld gaat namelijk behoorlijk snel. Nieuwe vrachtwagens kennen tal van voordelen ten opzichte van gebruikte exemplaren. Toch valt er soms ook wat te zeggen voor de keuze van een occasion.

In combinatie met refurbishing en remanufacturing is het tweede en derde gebruik van trucks een kansrijk businessmodel

Om hoeveel procent het gaat, valt eigenlijk niet te achterhalen. Dat veruit het leeuwendeel van de transportbedrijven ervoor kiest om jonge vrachtwagens erop uit te sturen, staat echter volmondig buiten kijf, meent managing partner Siem Haffmans van Partners for Innovation, een adviesbureau voor duurzame innovatie. “Meer dan negentig procent kiest voor de aanschaf of lease van een nieuwe vrachtwagen. Een tweedehands model kan een optie zijn voor een startend bedrijf, maar dat kom je toch slechts sporadisch tegen.”


Gek eigenlijk toch? Want hoe langer op de weg, hoe beter dat lijkt voor het milieu? Hoef je geen nieuwe truck te produceren. Het verschil zit echter in de sterke technische vooruitgang, benadrukt Siem Haffmans. Vrachtwagens zijn onderverdeeld volgens een bepaalde emissienorm. Hoe hoger die standaard, hoe minder schadelijke stoffen ze uitstoten. “De meeste vrachtwagens van Nederlandse transporteurs vallen onder de Euro5 en Euro6-norm. Oudere vrachtwagens van een vroegere norm kom je amper nog tegen. Nieuwe vrachtwagens zijn een stuk zuiniger in gebruik voor transportbedrijven. Daardoor is een forse besparing op brandstof te realiseren, terwijl ze ook nog een stuk milieuvriendelijker zijn. Nieuwe vrachtwagens stoten minder schadelijke stoffen uit dan een scooter.”


Het rekensommetje is dan snel gemaakt. Door hun geringere brandstofverbruik hebben nieuwe trucks een kleinere milieu-impact dan oudere trucks. Ook al laat je ze langer doorrijden. En toch, wanneer we even doorvragen: ook Siem Haffmans wil occasions zeker niet over één kam scheren. “In combinatie met refurbishing en remanufacturing is het tweede en derde gebruik van trucks juist een erg kansrijk business model voor een circulaire economie. Zo kan je met gebruikte trucks ook de technische ontwikkelingen meenemen, zoals emissiereductie en brandstofbesparing.”


Transport en Logistiek Nederland (TLN) laat min of meer hetzelfde geluid horen. Nederlandse transportbedrijven kiezen in de regel voor aanschaf of lease van een nieuwe vrachtwagen. Dat heeft met tal van aspecten te maken. Zo zijn nieuwe exemplaren een stuk veiliger in gebruik, bijvoorbeeld dankzij dodehoek-camera’s, terwijl ze ook nog veel comfortabeler zijn voor de bestuurder. En natuurlijk zuiniger. Dat scheelt de ondernemer brandstofkosten en is beter voor het milieu. “De transportsector laat zich graag zien als een moderne bedrijfstak met aandacht voor milieuvraagstukken. Een moderne en nieuwe vrachtwagen past daar beter bij dan een al wat ouder exemplaar”, stelt woordvoerder Quinten Snijders van TLN. 


En toch. Laten we dat verhaal nu eens omdraaien. Want, zoals Quinten Snijders dat ook aangeeft, jonge en startende transportbedrijven hebben mogelijk wel behoefte aan de keuze voor een gebruikte truck. Waar dan op te letten? In ieder geval op de leeftijd, meent Quinten Snijders. Gezien de emissienorm is het niet echt verstandig om te gaan voor een bejaard model.


Het voordeel van de keuze voor de aanschaf van een tweedehands truck bij een officiële dealer is dat de koper uitgebreid wordt toegelicht over de technische staat van de vrachtwagen. De dealer kent de pluspunten, misschien ook wel een beetje de gebreken, en weet hoe daarmee om te gaan.

Feit

Ruim baan voor de LZV, de Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie, ook wel Ecocombi genoemd. Het gaat om een langere vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie. Wie rondrijdt, zal het niet zijn ontgaan: het ding is populair. Afgelopen jaren zijn er 400 nieuwe combinaties bijgekomen en zijn er 1.800 in gebruik. De combinatie valt vooral op door zijn lagere CO2-uitstoot (tot – 30%) in vergelijking met een reguliere combinatie. 

Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles