Weekly News

Renate Hemerik & Rens Lieman ZAKELIJKE MOBILITEIT

Mobiliteitsbudget heeft de toekomst

De zakelijke leaseauto gaat niet uit het straatbeeld verdwijnen, maar werkgevers gaan in de toekomst wel veel breder kijken naar alternatieve vormen van mobiliteit. Dat stelt Renate Hemerik, directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). “Afhankelijk van de aard van de reis, kiest de gebruiker het vervoer, in plaats van dat hij of zij automatisch in zijn of haar leaseauto stapt.”

Er komen meer en meer auto’s op de Nederlandse wegen. Alle pogingen van de overheid om over te stappen naar het OV ten spijt, de cijfers van het CBS bewijzen dat we nog altijd graag met de auto van A naar B rijden. Zo zijn er dit jaar al 12 procent meer auto’s verkocht dan in 2017 en staan er vandaag de dag liefst 8,3 miljoen stuks in Nederland geregistreerd. 


Het gaat daardoor ook niet slecht in autolease-land. Sterker nog: afgelopen jaar nam de populariteit van de leaseauto met liefst 8,9 procent toe ten opzichte van 2016. Het totale aantal leaseauto’s in Nederland staat daarmee nu op 860.000 auto’s.


Geen gering aantal, maar verandering is wel nodig om problemen in de toekomst te voorkomen stelt Hemerik, als directeur van de VNA belangenbehartiger van de autoleasebranche. “Leasemaatschappijen denken meer dan ooit na over toekomstige mobiliteit. Als dienstverleners zijn ze continu bezig met de wensen van de klant, in een snel veranderende wereld. Er zijn allerhande oplossingen waarbij je een auto deelt, in plaats van bezit. Ook is het OV tegenwoordig steeds beter geregeld. Kortom: vraag je als maatschappij af: waar zit de gebruiker op te wachten?”


“Als ik een afspraak in Amsterdam heb, dan is het helemaal niet slim om met de auto het centrum in te gaan”, gaat Hemerik verder. “Dat levert onnodig gedoe op: een parkeerplaats vinden is een grote uitdaging en de parkeerkosten rijzen de pan uit. Dan kan ik beter iets buiten de ring parkeren en vervolgens met de fiets, metro of tram verder reizen. Op dat soort behoeften moet de dienstverlening van een leasemaatschappij aansluiten.”


Nieuwe, meer gevarieerde lease-constructies lijken dan ook de trend. Zo biedt het Hoofddorpse ALD Automotive een zogenoemd ‘mobiliteitsbudget’, waarbij een medewerker zelf de keuze heeft om zijn of haar persoonlijke vervoer zo optimaal mogelijk in te richten. Dan kun je denken aan het combineren van een auto met een elektrische fiets of een gezinsauto met mobiliteitskaart, waarmee je met het OV of taxi reist - voor dat laatste stukje in Amsterdam, bijvoorbeeld. 


“Het idee dat ik per reis kan kijken welke vorm van mobiliteit ik nodig heb, is iets wat mij wel aanspreekt”, zegt Rens Lieman, auteur van het boek Uber voor Alles en expert op het gebied van de deeleconomie. “Als een werkgever of leasemaatschappij mij een budget geeft en zegt: ‘daarmee moet je het doen’, dan is dat op termijn aantrekkelijker dan enkel de optie om een leaseauto te gebruiken. Maar dan moet er wel voldoende beschikbaarheid aan vervoer zijn. Wil ik naar de Eemshaven in Groningen dan is het nog een lastig verhaal. Maar dat het de toekomst heeft, ja dat lijkt me wel.”

Feit

Op basis van voorlopige cijfers van de VNA wordt geschat dat groei in het gebruik van leaseauto’s voor 60 procent is toe te schrijven aan private lease, voor 27 procent aan zakelijk geleaste personenauto’s en voor 13 procent aan bestelauto’s.

Delen

Journalist

Ger de Gram

Related articles