Weekly News

Mensen kiezen weer voor een leuke auto

De rust is weergekeerd op de markt voor zakelijke auto’s. En dat komt vooral door de nieuwe bijtellingsregels. 

Twee jaar geleden zijn de nieuwe bijtellingsregels geïntroduceerd. In plaats van verschillende categorieën bestaan er nu twee tarieven. 22% is het algemene bijtellingstarief (was 25%), terwijl het tarief van 4% alleen nog geldt voor volledig elektrische wagens. Het effect daarvan is duidelijk merkbaar, signaleert Bertho Eckhart, voorzitter van BOVAG, de belangenorganisaties van onder andere autodealers.


Nog even terug in de tijd. In 2016 gold een bijtelling van 17% voor semi-elektrische auto’s. Dat was eigenlijk een vlees noch vis-regeling. Door de verlaagde bijtellingscategorie ontstond bij zakelijke rijders de neiging juist daarom voor een semi-elektrische wagen te kiezen. Mensen kozen met hun portemonnee en niet met hun hart. 


Die situatie is nu voorbij. Ook dankzij een actieve lobby van BOVAG. Die nieuwe bijtellingstarieven zijn geregeld in de Autobrief II van het Ministerie van Financiën. “De rust is weergekeerd. Mensen kiezen niet per se voor een gunstige bijtelling, maar kiezen voor een wagen die ze bij hun gebruik of hun voorkeur vinden passen”, reageert Bertho Eckhart, die vertelt dat de verkoopcijfers tussen 2013 en 2015 compleet waren scheefgetrokken. “De Top tien van de meest verkochte zakelijk auto’s was goed voor een marktaandeel in de leasemarkt van veertig procent. Dat marktaandeel was duidelijk overgewaardeerd, want nu de tarieven zijn gladgestreken, is dat marktaandeel gezakt naar 28 procent. Dus dat zegt nogal wat. Ook merken die vroeger buiten de Top tien stonden, stijgen in ranking. Daar mag je de conclusie uit trekken dat er veel meer spreiding bij de modellen zit en dat autorijders nu vaker hun eigen smaak laten bepalen.”


De BOVAG zelf is tevreden met de nieuwe regelgeving. De markt wordt niet meer gedicteerd door gunstige bijtellingen. Autodealers hebben verkoopsucces nu te danken aan eigen ondernemers- en marketingkwaliteiten. “Voorheen was er ook sprake van een jojo-effect. Omdat mensen massaal kozen voor auto’s met een gunstige bijtelling, was de vraag sterk voorspelbaar. Het ene jaar verkocht je veel van dezelfde autotypes, maar als de markt vol zat, zakte de vraag het jaar erna weer in.”


Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles