Weekly News

luchthaven Schiphol zet in op seamless journey

Luchthaven Schiphol wil zich manifesteren als dé Digital Airport. Passagiers die gebruik maken van de app of van de Schiphol-site willen vooral antwoord op de vraag hoe snel ze ergens kunnen zijn en welke ondersteuning ze daarbij kunnen krijgen.

“Als een passagier op Schiphol rondloopt die naar Praag moet en op zoek is naar een stropdas en deodorant, dan wil hij weten waar die te koop zijn en of hij voldoende tijd heeft ze te kopen en op tijd bij de gate te zijn”, vertelt Albert van Veen. De CIO van Schiphol schetst een ontwikkeling waarbij de nationale luchthaven inzet op digitalisering om de bestaande ruimte optimaal te benutten.

Het Randstedelijk gelegen Schiphol loopt immers tegen de grenzen aan van verdere bouwexpansie. Tegelijkertijd verwacht de luchthaven dit jaar een flinke toename van het aantal passagiers, zo’n 63 miljoen. Van Veen: “De groeikans zit niet alleen in het realiseren van bouwprojecten. Wij zetten juist ook in op een seamless journey. Als passagiers nauwkeuriger weten hoe laat hun vlucht vertrekt en hoe laat ze op Schiphol worden verwacht, heeft dat een gunstig effect op de capaciteit.”

Deze seamless passenger journey noemt hij bovendien in één adem met smart assets. Een hele mond vol, maar het klinkt ingewikkelder dan het is. “Een passagier op de luchthaven heeft vooral behoefte aan gemak en dienstverlening. In de basis gaat het dan om praktische dingen. De Schiphol-app die we hebben ontwikkeld gaat werken als je ‘travel buddy’ om de reis en het verblijf op de luchthaven zo doeltreffend en gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Als de passagier wil winkelen in de Tax Free-retailomgeving wil die er ook zeker van zijn dat die voldoende tijd heeft. Staat het vliegtuig klaar voor vertrek, dan willen we de passagier laten weten dat die haast moet maken.”

Onze nationale luchthaven wil de passagiers dus op een aangename manier ontzorgen. Die eventuele voorsprong betekent wel degelijk dat Schiphol hoger op het prioriteitenlijstje komt van passagiers dan andere airports. Een reis die aangenaam verloopt, heeft een streepje voor. En Schiphol als vertrek-, aankomst- of tussenlocatie daarbij kan de keuze van de reiziger positief beïnvloeden.

In breder perspectief heeft deze digitalisering van Schiphol tevens een positief effect op de vervoersbewegingen van vrachtladingen. Daarbij geldt namelijk dat die ladingen niet zelden worden gecombineerd met vervoer van passagiers en hun reisbagage. “Door toenemende digitalisering zien we die trajecten steeds transparanter worden. En dat betekent bijvoorbeeld dat vervoerders nauwlettend kunnen traceren waar vrachten zich bevinden. Als inkomende vluchten vertraging hebben, hoeft de vervoerder niet nodeloos te wachten totdat het vliegtuig een keer landt.”

Dit wachten zal in de toekomst sowieso tot een minimum worden beperkt, als het aan Albert van Veen ligt. “We worden er allemaal, zowel Schiphol als de passagiers, gelukkiger van als de reis zo makkelijk mogelijk verloopt. Het ideale scenario is dat de passagier telkens op het juiste moment verschijnt zonder nodeloos wachten.”

Feit


Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles