Weekly News

Ellen Hoog LICHAAM EN GEEST

Ellen Hoog: Altijd tijd voor een gezonde levensstijl

Ook na afloop van haar sportieve carrière staan sporten en een gezonde levensstijl nog altijd op nummer één voor voormalig hockey-international Ellen Hoog. Ze schreef twee kookboeken en zette een eigen voedingslijn op. Hoe past zij een gezonde levensstijl toe in haar dagelijks leven? 

Met Olympische, WK- en EK-medailles in de achterzak is Ellen Hoog een gevierd clubhockeyster en hockey-international. Ze stopte in 2016 bij het nationale team, direct na de Olympische Spelen in Rio. In mei 2017 speelde ze voor het laatst voor haar Amstelveense club. Ook na haar sportieve carrière is een gezonde levenstijl een vanzelfsprekendheid voor haar: voor sporten en gezond eten vindt ze altijd nog wel tijd binnen haar drukke werkschema. Ze schreef bovendien twee kookboeken: In Perfecte Conditie en Grenzeloos gezond. Ook zette ze een eigen voedingslijn op (Hiddit). Momenteel richt ze zich actief op een carrière in de media. Ze presenteert een eigen televisieprogramma, maakt items voor RTL Late Night en neemt onlinefilmpjes op voor Samsung. Ook geeft ze hockeykampen. Wat doet ze allemaal om gezond en fit te blijven? 

Wat waren voor jou de hoogtepunten uit je hockeycarrière?

“Het WK in 2014 in Den Haag. In eigen land een WK spelen, terwijl duizenden Oranje-fans ons naar de overwinning schreeuwen blijft uniek. Maar ook de Olympische Spelen van 2012 in London, omdat het heel dichtbij was en veel mensen konden komen kijken. We hadden toen ook een bijzonder close team. Sowieso zijn alle Olympische Spelen hoogtepunten, daar werk je echt vier jaar naartoe.”


Waarom is een gezonde levensstijl voor jou zo belangrijk? 

“In 2011 raakte ik geblesseerd aan een aanhechting van mijn hamstring. De fysio die mij behandelde raadde mij aan om beter op mijn voeding te letten. Mijn eerste gedachte was ’wat heeft voeding nou met die blessure te maken?’ Toen ben ik me er meer in gaan verdiepen. Uiteindelijk werd ik door gezond te eten fitter en herstelde ik sneller na een zware training. Ook de blessure ging weg. Sindsdien heb ik nooit meer spierblessures gehad, hooguit een bal op mijn gezicht.”


Op welke manier ben je je toen gaan verdiepen in voeding? 

“Sinds 2011 heb ik overal en nergens informatie vandaan gehaald. Ik las er veel over, sprak met voedingsdeskundigen en met vriendinnen die gezond leven. Ik heb veel zelf uitgeprobeerd: zo weinig mogelijk koolhydraten eten – dat werkte totaal niet voor mij – meer eiwitten eten, meer groente en fruit. Wat wel werkte voor mij was om veel plantaardiger en natuurlijker te gaan eten. Wit brood en witte pasta heb ik de deur uit gedaan en spelt en volkoren in huis gehaald. De chips vlogen eruit en de ongebrande noten erin.”


Wat doe je aan sport, nu je niet meer op het hockeyveld staat?

“Ik probeer van alles en nog wat en zit nooit stil. Ik heb tennisles genomen, doe pilates, rocycle (een soort spinning) en deed aan kickboksen, hardlopen en krachttraining. Ik denk dat ik een beetje verslaafd ben.”


Je bent zelf een sportfanaat, maar wat raad je mensen die niet van sporten houden aan?

“Spreek met vriendinnen af om te gaan! Dan heb je een stok achter de deur en zeg je niet zo snel af. En zoek uit wat je écht leuk vindt, dan ga je er ook graag naartoe. Er zijn zoveel meer sporten dan alleen fitness of hardlopen.”


Welke oefening zou je iedere vrouw aanraden voor een strak lichaam? 

“Werk altijd aan je core stability. Doe oefeningen die meerdere spiergroepen aanspreken: buikspieren, maar ook squats en lunges zijn goed. Je kunt ook al veel oefeningen thuis op een matje doen. Zelf vind ik het fijn om hardlopen en krachttraining te combineren.”


Wat raad je vrouwen aan qua voeding?

“Kies vooral voor natuurlijke voeding. En neem volkoren of spelt brood of pasta. Eet veel eiwitten en kies voor gezonde vetten.”


Wat is je favoriete cheat meal? Waar kun je rondom de feestdagen niet vanaf blijven? 

“Franse kaas vind ik heel lekker, ook al is het heel vet. En ik houd van taart. Rondom de feestdagen eet ik eigenlijk alles en ook veel. Dat moet kunnen. Dan sport ik het ervoor en erna wel eraf en eet ik weer gezonder. Tijdens de kerstdagen moet je gewoon alles eten en ervoor gaan.”


Hoe pas je sporten en gezond eten in in je drukke agenda? 

“Gezond eten is niet zo moeilijk te combineren met een druk schema: je moet toch eten. Als er bij opnames alleen ongezond eten is, eet ik dat gewoon. Beter dat dan niets eten. Voor sporten houd ik bewust tijd vrij. Bijvoorbeeld door voor een afspraak om 9.00 uur ’s morgens al een rondje te gaan rennen of door het ’s avonds in te plannen. Soms komt het er in een drukke periode een week niet van om te sporten; dan ga ik de week erna een keer extra. Gemiddeld sport ik vier keer per week.”


Wat zijn jouw tips voor een gezonde levensstijl?

“Doe de combi: én lekker sporten én gezond eten. Maar laat je af en toe ook eens lekker gaan. Als je bang bent dat je te vaak gaat zwichten voor een oliebol, eet dan overdag wat minder en gezonder, maar ga ’s avonds gewoon los. ’s Avonds moet echt gezellig zijn, met lekker lang tafelen.”


Wat zijn je plannen voor de komende tijd?

“Heel veel verschillende dingen. Voor Samsung ben ik recent naar LA geweest voor een tof project waar ik snel meer over bekend ga maken. Ik geef hockeykampen. En voor RTL Late Night ga ik een paar items opnemen: samen met Naomi van As ga ik bij sporters langs die meedoen aan de Olympische Winterspelen. Ook begin ik met de presentatie van een nieuw programma. Heel breed dus, met veel mediawerk. Dat vind ik leuk en uitdagend om te doen.” 

Delen

Journalist

Related articles